Tiranë, Albania: Xhamia e Namazgjasë
12:00 pm✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿
Bersambung dari SINI.
sengaja kami turun bas jauh sikit dari masjid sebab nak snap foto dari jauh. FYI, ini merupakan masjid terbesar di Albania dan alang alang dah sampai Tiranë, baik laa kita singgah sekejap...
Xhamia e Namazgjasë atau Masjid Namazgah ni dibina pada 2015 dan mula menerima kunjungan ramai pada 2024.
kalau cakap fasal senibina, sekali tengok je rasanya ramai dah maklum. ya, Albania merupakan salah satu wilayah di bawah empayar Uthmaniyah suatu ketika dulu dan no wonder laa senibinanya diinspirasi daripada senibina masjid-masjid di Turkiyë tapi elemen moden dan tempatan masih dikekalkan.
anies tak tahu nak tulis apa. insya Allah kalau ada rezeki korang ke Albania, datanglah ke sini untuk hayati keindahannya...
dari seberang jalan... lebih kurang sama macam Masjid Biru @ Istanbul, kan?
tinggi juga tau tangga tu... dari jauh nampak je rendah...
di dalam masjid ni ada restoran, dewan orang ramai, pejabat dan lain-lain...
ada dua ruang solat disediakan. tingkat bawah dan atas... kami terus naik ke tingkat atas untuk meninjau (suasana) keseluruhan masjid...
pada mulanya kami cadang nak solat kat sini tapi waktu Maghrib lambat lagi... jadinya kami just snap foto dan rekod video je...
ralit betul tengok hiasan dalaman masjid ni... memang cantik! kalau tunjuk foto dan cakap kami berada kat Turkiyë pun, orang boleh percaya😂😂
short video - inside & outside the mosque...
okey, tu je laa perkongsian untuk hari ni.
sebelum terlupa. anies nak ucapkan: selamat menyambut Hari Merdeka yang ke-69 pada 31 Ogos 2026 kepada seluruh anak Malaysia.
semoga Malaysia kita terus aman makmur, maju, sejahtera dan paling penting, sentiasa diberkati Allah SWT. aminnn


.jpg)
.jpg)
.jpg)


Albania
Belgium
Brunei Darussalam
Cambodia
China
Deutschland
Egypt
England
France
Greece
Hong Kong
Indonesia
Japan
Laos
Macau
Malaysia
Netherlands
Saudi Arabia
Singapore
Switzerland
Taiwan
Thailand
Türkiye
Turkmenistan
Vietnam
20 Words of Lo♥e
Beautiful photos. I appreciate you sharing your journey.
ReplyDeletecantiknya senibina masjid nyaman bersolat
ReplyDeleteUnsur unsur seni bina Ottamaniyah mmg banyak di Balkan.. cantik dan besar masjid nya.. Btw Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan dalam jerebu..
ReplyDeleteWaah, indah betul Masjid Namazgah ni Anies. Rezeki dapat sampai Albania dan lalu kat masjid terbesar diorang. Kombinasi rekaan moden dan seni bina Uthmaniyah tu memang terserlah sangat. Terima kasih perkongsian visual yang penuh memori ni. Selamat Sambutan Hari Kemerdekaan ke-69 juga buat Anies sekeluarga
ReplyDeletejemput join :) https://ejulz.blogspot.com/2026/08/segmen-mencari-bloglist-2026-oleh-ejulz.html
ReplyDeletecantik sungguh masjid di sana. Semoga nur Islam akan terus berkembang di Albania. Aamiin...
ReplyDeleteXhamia tu masjid la kan... cantik masjidnya. dan nampak senibina akan2 Masjid Biru
ReplyDeleteBagus juga idea tu turun jauh sikit dapat ambil gambar full dari jauh kan. Cantik sangat seni bina dari luar. Ruangan dalam pun luas dan cantik.
ReplyDeleteEs un bello lugar. Te mando un beso.
ReplyDeleteHappy 69th Merdeka Day to you and Anies as well! 🇲🇾✨ Such a peaceful video—the mosque looks absolutely stunning inside and out. May Allah SWT bless Malaysia with continued peace, prosperity, and harmony always. Amen!🤲🩵
ReplyDeletebeautiful, have a nice sunday
ReplyDeleteNamanya panjang juga yaa 😅. Jadi penasaran pula cara pengucapannya dalam bahasa Albania
ReplyDeleteBetul lah kak, mirip sangat dengan blue mosque. Setelah tahu dulunya Albania termasuk dalam jajahan Utsmaniyah, wajar saja bentuk2 bangunan dan mesjid mirip dengan turkiye juga 👍
ReplyDeleteKalau sedang traveling, apalagi ke negara eropa begini, dan ketemu design masjid yg cantik begini memang lah selalu ingin masuk dan lihat arsitektur nya dari dekat 😍👍
ReplyDeleteTapi kalau melihat tangganya, jadi teringat pula mesjid di Seoul 😄. Tangganya pun tinggi tuh.
ReplyDeleteEh, di dalam mesjid ada restauran? Waaaah unik. Biasanya restoran di dekat mesjid tp di luar kan. Ini di dalam? Betul2 jadi tempat utk melakukan segala aktifitas keagamaan yaaa. Jadi apapun disediakan di dalam mesjid 👍
ReplyDeletecantik masjid ni.. :)
ReplyDeleteTerima kasih.. https://ejulz.blogspot.com/2026/08/senarai-pengomen-tegar-ogos-2026.html
ReplyDeleteBeautiful photos. Very nice mosque 🕌
ReplyDeleteCantiknya masjid
ReplyDelete☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆
yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!
☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆