Hong Kong: Jamia Mosque

10:30 am

✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿

Entry ni bersambung daripada entry INI. jangan segan2 untuk klik ya...

masa tengah syok2 layan view sambil naik C-M-L eskalator, tetiba kami ternampak masjid ni. so, apa lagi? tanpa fikir doploh kali, kami terus keluar dari C-M-L dan masuk ke kawasan masjid ni tanpa segan silu.

macam tak percaya je bila ternampak masjid ni. ye laa kan... di tengah2... nope, dicelah2 bangunan yang maha padat, di kawasan yang majoritinya non muslim... then tetiba kau jumpa masjid...

bohong laa kalau cakap tak terharu! siyes! memang terharu.

dan kami tak tunggu lama untuk masuk disebabkan masa tu memang dah masuk waktu. so, jama' laa jawabnya.

masa Sal ambil wuduk, tetiba ada seorang pak cik ni (muslim) bawakan kami sepinggan nasi.

ya Allah... macam tau2 kami memang tengah lapar... lepas solat, kami pun makan. rasanya tak habis kot sebab portion dia memang banyak. nasib baik kami ada bekas so 'tapau' je laa... kalau lapar lagi nanti, bolehlah makan...jimattt..

so ni sebahagian gambar yang sempat anies dan Sal snap. kalau korang nak tengok bahagian dalam masjid, nanti tunggu entry dari Sal ya...

pintu pagar masjid ni betul2 sebelah C-M-L eskalator... nanti kalau korang dah sampai HK, jangan lupa singgah ke sini ya... siapa lagi nak makmurkan masjid ni kalau bukan kita, kan?

bahagian tepi masjid... bersih dan terpelihara... terima kasih kepada saudara2 kita di sana yang berusaha menjaga masjid ini...

pintu masuk masjid... kawasan sini redup je sebab ada pokok2 besar... di sekelilingnya penuh dengan pencakar langit...

see? masjid ni usianya sudah melebihi 100 tahun!! bermakna, Islam sudah bertapak di bumi HK lebih 100 tahun!

rasanya ni kediaman para pentadbir masjid... pak cik yang kasi kami nasi tu tengah memasak kat dalam bangunan ni laa...

kalau nak buang air, tu... bangunan bercat putih sebelah kanan. toilet memang bersih! korang tengok mesti tak percaya punya!

ni laa nasi yang kami dapat tu... Alhamdulillah... kami kenyang sangat... terima kasih pak cik... semoga Allah sahaja yang boleh balas budi baik pak cik..

video suasana sekeliling masjid...

lepas makan, kami kembali sambung naik C-M-L sampai ke puncak sebelum menuju ke destinasi seterusnya...

to be continued...

thanks 4 reading...

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

56 Your Words of Lo♥e

  1. kirenye kat hong kong tak susah laa ea nak cari masjid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. x ssh sbb ramai muslim esp migrant

      Delete
  2. nasi tu nampak sangat sedapnya, alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. MasyaAllah
    Ade juga masjid Kat situ yer

    ReplyDelete
  4. Semoga diberi kebaikan Dan pahala Kat pakcik tue .

    ReplyDelete
  5. ya Allah..baiknya pcik tu..moga Allah murahkan rezeki dia..aamiin

    ReplyDelete
  6. ni kira mcm kg dlm bandar HK ke anis...mcm cantik plak viewnya...

    ReplyDelete
  7. memang sangat terharu kalau jadi tetamu Rumah Allah di bumi yang terasing..

    moga-moga para penganut Islam di HK terus subur iman dan takwa mereka.

    nasi tu macam sedap je!

    ReplyDelete
  8. pagar masjid tu saja dah memanggil manggil untuk kita jenguk ke dalam ...
    hope terjaga dan terpelihara masjid ni...

    ReplyDelete
  9. Mcm kat HCMC gak kan.. keliling semua bangunan2 tinggi.

    ReplyDelete
  10. Subhanallah... memang kagumlah tengok Masjid tu. Usianya pun dah 100 tahun. Dah lama juga Islam bertapak di HK.

    Nasi tu memang banyaklah hai Anies... memang kena tapau la...

    ReplyDelete
  11. Bestnya dapat teroka suasana masjid di negara orang ^_^ terjumpa pulak pak Cik baik hati heheh syukur alhamdulillah~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa... alhamdulillah ;-)

      Delete
    2. Bila nak bawak Hana travel skali >_< hehe

      Delete
  12. Ternyata Islam sudah cukup lama ya ada di Negara Hongkong
    Alhamdulillah

    ReplyDelete
  13. cantik design masjid tu..

    ReplyDelete
  14. Kenapa comment kita x keluar ekkkk???
    eeee apasal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bkn xkuar k.yan tp sy simpan dulu. lps bw br sy publish - means tanda sy da bls jejak😊

      Delete
  15. Memang terharu kalau jumpa masjid kat tengah2 bandar yg majority nya non-muslim.
    Moga masjid tu terus terpelihara.

    ReplyDelete
  16. Wah dah lama yer masjid ni. Moga murah rezeki pak cik yang bagi nasi tu yer

    ReplyDelete
  17. macam nasi arab . ke memang nasi arab? bestnya jalan2 terokai masjid. rezeki juga boleh solat di sana walaupun solat jamak.

    ReplyDelete
  18. Nampak tidak seperti masjid ya tapi memang di hong kong islam masih minoritas tapi Alhamdulillah ada masjid dan terlindungi.

    ReplyDelete
  19. Kalau Mrs. A pun akan buat benda yang sama singgahlah apa lagi.
    Tak sangka ada masjid kan.

    ReplyDelete
  20. Gila tak terharu...tiba tiba ada masjid di celah celah bangunan yg ada. Alhamdulillah rezeki dapat makan nasi yang pakcik bagi

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu laa... mmg sesuatu yg x dijangka

      Delete
  21. hi. jmput la join n meriahkan segmen GA kt sini

    http://www.raydahalhabsyi.com/2018/02/wonderful-march-giveaway-by-raydah.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. nk join syg nyer x memenuhi syarat

      Delete
  22. baiknye pcik tu...sronok kan bila bertemu dengan org baik mcm tu....rasa selamat walau berada jauh d negara org...

    ReplyDelete
  23. memang terharu bila dapat nasi tu..aiseh, lupa bagi gambar suasana dlm masjid ye.nampaknya kena lah diorg tunggu aku update entry

    ReplyDelete
  24. elok bersedekah pada org musafir...alhamdulillah

    ReplyDelete
  25. cantiknya masjid ni..waaa nak sgt pergi

    ReplyDelete
  26. Terharunya dapat tengok masjid tengah2 bandar penuh bangunan camni..

    ReplyDelete
  27. Menariknya tempat2 mcm ni.. mmg kita tak selalu didedahkan dgn lokasi2 mcm ni especially di Hong Kong. Pengalaman yg berharga ni.. sy pun suka ke lokasi2 mcm ni. Thanks sharing Anies :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mgkn sbb ramai org kite g tmpt2 pemes kt hk ni tu yg xjupe banding kami g tmpt2 murah je😆

      Delete
  28. tak sangka ada masjid kat situ, nasi tu pun nampak sedap :)

    ReplyDelete
  29. Alhamdulillah harap2 nina boleh jumpa pakcik pulak kalau umur panjang.. kagum gov tak kacau rakyat beragama.

    ReplyDelete
  30. nampak lawaaa dikelilingi pokok2 redup pemandangan

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆