Keberkatan dan adab

10:30 am

✿...السلام عليكم✿

Kunci kehidupan yang best adalah bila adanya keberkatan.

susah nak explain pasal keberkatan ni. Ia umpama seseorang yang makan durian dan dia cakap durian tu sedap. hanya dia saja tahu kesedapan rasa durian tersebut.

manakala berkat pula, dia kongsikan durian tersebut dengan mak ayah dia serta adik beradik dia demi menggembirakan mereka walaupun durian tu tak banyak.

keberkatan juga berkait dengan ADAB.

adab dengan Sang Pencipta, adab dengan pesuruh-Nya, adab dengan alim ulama', para solehin dan manusia lain. mereka yang beradab, bersyukur dan menghargai orang yang berbuat baik kepadanya akan merasai keberkatan dalam hidup mereka.

susah nak explain. try sendiri. insya-Allah.

kredit

Tugu Peringatan Tsunami, Kuala Muda, Kedah

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

33 Your Words of Lo♥e

  1. kehidupan tak berkat kalau tak dapat restu dari ibu bapa..

    budak-budak zaman sekarang makin tak tahu ape itu adab..

    ReplyDelete
  2. Well said Anies.

    Sesetengah orang zaman sekarang sudah tidak lagi menitik beratkan soal adab sedehhh!!!

    ReplyDelete
  3. Memang kapan terjadi tsunami di KL? Kok saya baru tahu sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan mas. ini cuma tugu peringatan sahaja. tsunami tidak berlaku di KL

      Delete
  4. Keberkatan ..
    Nikmat dari Allah..
    Bersyukur atas segala nikmat..

    ReplyDelete
  5. ya perkara begini..

    amalkan sahaja..

    baru terasa nikmatnya

    ReplyDelete
  6. yup.. berkongsi rezeki tu lebih mulia. walau sedikit tapi rasa bahagia dapat kongsi bersama.. lagi2 dengan parents.. mesti nk keberkatan dri org tua kita.

    ReplyDelete
  7. Setuju sangat sangat. Konsep keberkatan itu subjektif sebenarnya. Tetapi apabila yang kita ada tu berkat, yang sedikit pun kita rasa lebih dari cukup 😊

    ReplyDelete
  8. kadang2 terasa juga benda ni.. hee~ risau sefaham kita ADAB tu bagaimana dan sefaham orang lain ADAB sepatutnya yang bagaimana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg penting kita tahu beradab bkn main redah je

      Delete
  9. Susah nak explain bab ni..
    Tapi bila perkara tu berkat..semuanya rasa mudah, cukup...

    ReplyDelete
  10. x jauh dah rumah saya dari tugu tsunami tu.. heheh

    ReplyDelete
  11. Nice sharing Anies... Cantik pula dia susun sampan tu..

    ReplyDelete
  12. Sentiasa berbuat baik dlm hidup insyaallah keberkatan tu akan datang dgn izin Allah.

    ReplyDelete
  13. Berkat tu penting dalam hidup, bukan sahaja utk kehidupan di dunia sahaja malah membawa ke akhirat.. semoga adab kita semua sentiasa cantik dimata Maha Pencipta.. aamiin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pendek kata demi kesenangan di sini dan di sana

      Delete
  14. buat baik dibalas baik.. heee

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆