بندر سري بݢاوان بروني دارالسلام : مسجيد جامع عصر حسن البولكيه

12:58 pm

✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿

Tak tahulah kenapa asyik lupa je fasal cerita jalan2 ke Brunei ni. padahal bukan susah pun... ni lebih kepada kes malas je hahahaha

sebelum tu, kalau korang nak skodeng mana2 tempat yang anies singgah sepanjang berada di Brunei, bolehlah klik kat SINI, SINI, SINI, SINI ya.

Masjid Jame' Asr Hassanal Bolkiah (MJAHB) ni merupakan antara masjid wajib (dan bersolat sekali) singgah kalau dah sampai Bandar Seri Begawan (BSB). kenapa? sebab kalau korang bertuah, mungkin boleh jumpa sultan dan kerabat baginda terutama pada hari Jumaat. khabarnya sultan selalu berjemaah kat masjid ni...

tapi masa kami ke sini, jangankan sultan, bodyguard sultan pun kami tak jumpa hahahaha...

binaan masjid ni sangat2 besar. kalau waktu malam, memang cantik sebab dihiasi lampu2 berkerlipan. ada snap gambar masjid ni pada waktu malam tapi sayang, gegar.... seni bina dalaman masjid tak payah cakaplah. memang mengagumkan.

since kami tiba hampir waktu Asar, maka kami dapat mendirikan solat berjemaah Asar di sini. Alhamdulillah...

lepas solat, barulah 'tour de masjid'... pusing sana pusing sini... lagi pun kami memang tak rushing nak ke mana2 lepas tu. so, sementara tunggu van sampai, snap je lah mana yang sempat...

so, mereka yang berhajat nak ke Brunei kelak, make sure masukkan masjid ni dalam itinerary korang ya.

sebahagian gambar yang sempat anies snap...

p/s sorry... gambar tak tersusun...

jangan sangka yang papan tanda ni diperbuat daripada emas ya... tidak sama sekali hehehe

antara fountain yang terdapat di halaman masjid. bukan satu je tapi banyak...

view kawasan masjid (bahagian hadapan) dari tingkat atas...

laluan menuju ke dewan solat utama...

another entrance (dari bahagian depan masjid)... cantik, kan?

pintu masuk ke dewan solat utama untuk jemaah lelaki... nampak kecil je pintu ni. tapi sebenarnya besar...

ruang legar / lobby depan pintu masuk dewan solat utama.... bayangkan dalam rumah orang kaya macam ni... hehehe.... 

dewan solat utama untuk jemaah lelaki.... luas dan sejuk... tengok tu... hiasan bawah kubah utama... agaknya berapa ya harga chandelier tu...😄

suka tengok anak2 kecil bersolat di sini.... siap berjemaah lagi...

kawasan luar masjid dari bahagian belakang...

dewan solat utama untuk jemaah wanita... sama juga... sejuk dan luas... mata terus layu bila masuk sini hehehe...

tangga menuju ke dewan solat... tengok tangga ni korang ingat apa? filem Hindustan? hahaha ya betul! jangan pula sampai dini korang menari. ada kena hambat dengan jaga masjid nanti😅

apa ni? seramnya!! jangan takut... ni laluan menuju ke bilik wuduk dan tandas... btw, i like this photo hehehe sendiri tangkap sendiri puji....

bagi pelawat bukan Muslim.... sila take note ya... kalau yang pakai seksi sangat tu, ada jubah khas kena pakai sebelum masuk masjid...

di tangga / laluan / eskalator inilah sultan (serta kerabatnya) gunakan bila baginda berjemaah atau ada sebarang majlis di sini... sukalah tangga meliang liuk ni hahaha....

main gate di mana kenderaan membawa sultan dan kerabatnya keluar / masuk masjid... hanya dibuka bila sultan hadir ke sini...

taman / laluan dari pintu pagar (gambar main gate) laluan khas untuk sultan dan kerabatnya sahaja ya... orang awam sila lalu kat tempat lain...

tempat letak kasut... cukup main jauh nak menapak ke pintu masuk masjid hehehe... dalam 150m ada kot...

wajib datang ke sini... jangan tanya anies, adakah kubah tu diperbuat daripada emas. sorry i don't know hehehe

okey, tu je nak kongsi hari ni....
thanks 4 reading...
daaa...

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

51 Your Words of Lo♥e

  1. pernah sekali pergi masjid ni.. :)

    ReplyDelete
  2. Cantiknya.. saujana mata memandang.. Sha pun suka tengok tangga yang berbengkang bengkok tu.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau laa tangga umah kita mcm ni😆

      Delete
    2. Kalaulah... Memang main tangga jelah jawabnya.. 🤣🤣

      Delete
    3. main laa selg x terbongkang😆

      Delete
  3. Allahu..dah la cantik masjik dia..tersusun rapi..macam istana pun ada gak..:)

    ReplyDelete
  4. Tempatnya bagus-bagus. Jadi ingin berpose di situ juga. Hahaha..

    ReplyDelete
  5. Tengok gambar terus teringat negara, jauh menapak nak pi kecing dan amek wudhuk. Tapi tempat feveret nak solat..tenang je rasa bila masuk masjid kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg jauh kena turun naik tangga... lif mmg x de... tp mmg best kalau dpt solat kt sini hari2

      Delete
    2. Eh, padahal nak tulis masjid negara..baru perasan tulis negara je...kahkah..awak pun layan je balas macam faham :D

      Delete
  6. Indah nya mesjid dari mulai luar sampai didalam
    Tapi sepi sekali ya suasana nya
    Apakah masuk kesana dijaga

    ReplyDelete
    Replies
    1. suasananya sebelum dan selepas asar mas.

      tak ada. masuk seperti biasa. kecuali bagi non muslim

      Delete
  7. Lihat foto-fotonya jadi pengen ke sana.

    ReplyDelete
  8. Mudah-mudahan saja saya bisa kesini kak, biar bisa melihat masjidnya langsung..

    ReplyDelete
  9. Sungguh luar biasa ,masjidnya indah, megah dan luas sekali. Sudah begitu tampak bersih pula.

    ReplyDelete
  10. cantik n indah betul masjid2 di Brunei kan? Pasti ia akan sentiasa diimarahkan, betul tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. dgr khabar time ramadan sangat meriah masjid kat sini

      Delete
  11. Nie antara masjid yang tertua di asia tenggara kan?

    ReplyDelete
  12. cantik&bersih sungguh
    bila la nak ke brunie ni

    ReplyDelete
  13. Selalu tengok gambar masjid ni dari luar sahaja.

    ReplyDelete
  14. indah sekali bangunan nya ya kak,, kapan kapan bisa berkunjung kesana,, dan bisa sama keluarga pasti akan merasa bahagia :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang indah mas. datang ke brunei jangan lupa solat di sini yaa

      Delete
  15. Cantik masjidnya.. luas pula tu.

    ReplyDelete
  16. Sudahlah, tidak sempat bertemu dengan bodyguard sultan pun tidak apa~apa hahaha ..., karena interior masjid ini bagus, bisa untuk beribadah juga foto-foto 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. tiada rezeki mas. 😊 mas kalau mau menikah, boleh menikah di masjid ini. nanti boleh photoshoot di sini. bagus banget sih😆😆😆

      Delete
    2. Xixixi ...
      Bolehkah warga negara luar Malaysia, menikah di mesjid ini, kak ?

      Delete
    3. kita bisa bernikah di mana2 masjid di dunia ini asalkan ikut prosedure perkahwinan yang betul di negara tersebut. sama macam penyanyi syahrini yang menikah di Tokyo baru2 ini😊😊😊 mas pun boleh menikah di Brunei😆

      Delete
  17. Masyaallha, cantik betul masjid ni, tapi tengok gate tinggi gentar juga hati....;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa. kita datang bukan mau panjat gate😆

      Delete
  18. ya allah cantiknya nis !! semua nmpk mahal belaka. cantik nk photoshoot lepas nikah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yap kalau ckp istana pun org percaya heheh

      Delete
  19. Subhanallah, masjid nya bagus sekali ya sis.😃

    ReplyDelete
  20. tempat yang indah untuk ibadah tenang damai sehingga bisa lebih fokus dalam sholat ya kak ;)

    ReplyDelete
  21. Cantik.. suasana pun tenang dan damai. Jiwa pun mesti tenteram kat sini, klu solat pun pasti lebih khusyuk... subhanallah.

    ReplyDelete
  22. peeeehh binaan masjid dia. lawa semestinya. besar !!

    ReplyDelete
  23. Masjid ni mmg must-visit bg yg melawat Brunei. Tapi akak belum ada rezeki utk melawat Brunei, padahal blh drive ja ke sana.

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆