De Coleq

12:00 pm

✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿

Iklan De Coleq ni asyik lalu lalang je kat socmed. lemas dibuatnya. ye laa... dia 'lalu' tu time kita tengah craving. siapa tak geram? last last anies beli juga untuk bawa balik kampung dan boleh makan ramai-ramai nanti. harga sekotak De Coleq ni kalau tak silap RM35 + RM4.90 untuk delivery charge. 
 
ada 6 jenis colek dalam kotak ni...

sebelum.parcel tiba, anies dah beli mangga siap siap. once sampai je, dah boleh makan. yang ni kuah kicap. lebih kurang sama macam kicap dalam botol tu. kalau nak sedap, korang perahkan limau nipis dan petiskan dua tiga batang cili padi. sesuai sangat kalau dimakan dengan pisang goreng atau bihun sup.
 
ni sos namplawan. sos famous dari Thailand. sama macam kuah kicap pekat tapi ada udang kering halus di dalamnya. rasanya manis dan kalau cicah dengan buah mangga masam, memang terangkat. mama anies pun suka sos namplawan ni.

ni kuah merah. famous kat negeri Terengganu dan Kelantan. warna merah pekat dan sedikit manis. tapi, bila anies makan, kuah merah ni macam ada sedikit bau. tak tahulah nak describe macam mana bau tu. so, anies makan sikit je kuah merah ni.

ada yang panggil kuah petis. kalau makan rojak, mesti ada petis, barulah sedap. petis selalunya diperbuat daripada kepala udang. kuah rojak ni pekat dan sedikit manis. ada sengkuang, boleh buat sengluang calit.

serbuk asam boi. dari dulu sampai sekarang, serbuk asam boi kalau tengok je dah kecur air liur... kalau nak campurkan sedikit serbuk asam boi dengan kuah kicap pun ngam juga...

last but not least... serbuk kacang... serbuk kacang ni sesuai sangat dicampurkan dengan semua percolek di atas kecuali serbuk asam boi. nak ratah macam tu je dah okey. yang ni anies culupkan dengan kuah rojak dulu then makan dengan kacang. waduhh 👍👍👍


kalau korang nak try pencicah semua ni, cari je kat Tik Tok shop ya. 

thanks for reading
daa...

Echoes Of The Past: Old Stories Retold

0 Words of Lo♥e

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆