Kubu Sultan Qaitbay @ Iskandariah : kekebalan tentera Islam terletak pada _____

12:30 pm

✿...السلام عليكم✿

Kalau tengok peta kat bawah ni...

boleh dikatakan bahawa kubu ni terletak di bahagian paling utara di Mesir. jadi, ianya boleh dianggap sangat strategik lokasinya bagi menghalang kemaraan musuh2.

terletak di Iskandariah, kubu ini
merupakan salah satu tarikan 
pelancong selain tempat2 yang 
pernah anies kongsikan sebelum ni. 

menghadap Laut Mediterranean
kubu ini mempunyai 3 tingkat dan 
setiap tingkat mempunyai fungsi 
yang berlainan. 

layankan gambar2 ni yek!

tiket masuk. EGD15 = RM7.50

kubu - dari pandangan hadapan (pintu masuk). masa ni, dalam pukul 8 pagi.

boleh laa kira usia kubu ni... yang pasti ianya lebih tua daripada usia A' Famosa dan Stadhuys yang terletak kat Banda Hilir, Melaka tu...

sedikit info tentang kubu Sultan Qaitbay.

tak tahu laa... kubu ni diperbuat daripada batu apa... sekali tengok, hampir sama binaannya dengan Kubu Salahuddin Al-Ayyubi.

setiap ceruk dan tempat di dalam kubu ni, disertakan dengan informasi. so, pengunjung dapat mengetahui apa kegunaan / fungsi sesuatu tempat di dalam kubu ini. contoh macam gambar kat bawah ni...

selain berfungsi sebagai 'lubang angin' atau nama glamour nyer, air condition... lubang ini juga digunakan untuk mencurahkan minyak panas apabila diserang oleh musuh!

menyambung ayat pada title kat atas tu : kekebalan tentera Islam terletak pada... MASJID KECIL ni! apabila ada masjid, maka akan ada solat berjemaah. apabila ada solat berjemaah, maka di situ adanya kekuatan. setuju??

replika kubu. boleh baca kan apa yang tertulis tu??

anies tak ingat, sama ada ni koridor di tingkat 2 atau pun tingkat 3....

hampir keseluruhan kubu ni ada lubang sebegini. berfungsi sebagai tingkap dan juga air cond... fungsi lainnya adalah untuk skodeng kemaraan musuh khususnya dari laut.

bahagian luar kubu...

ada sesetengah bahagian kubu ni dah terhakis dek angin laut. so, ada sedikit kerja2 pembaikan dilakukan di sini...

dari kubu ni, boleh teropong bandar Iskandariah...

nasihat anies, kalau yu ols datang ke kubu ni, belilah barang2 souvenir kat sini sebab kat tempat lain, amatttttt laaaa payah nak jumpa kedai2 souvenir. harga pulak? okey laa.... tak berapa nak mahal... ;-)

i was here! and insya Allah... yu ols juga akan berada kat sini kelak.... amiiinnnn...

p/s kepada yang bercuti panjang, 
selamat bercuti... hati2 di jalan raya!

:: AUTO PUBLISHED ::

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

39 Your Words of Lo♥e

  1. Nak sangat ke sana to tak taula bilanya...huhu...

    ReplyDelete
  2. jelas sekali kekuatan kubu sultan albait ini jika dibndingkn dgn afamosa kubu belanda di melaka tu...

    ReplyDelete
  3. nak tengok souvenir yang Anies Beli..:)

    ReplyDelete
  4. Runtun banget nih kak anies menjabarkannya, di tambah sama adanya foto2 bagusnya pula :)

    ReplyDelete
  5. ya allah cantiknya senibina kubu ni kak anies! moga2 ana ada peluang jejak kaki ke sana nanti aminnnn :)

    ReplyDelete
  6. Aamiin...moga dpt la ke sana jugak





    ReplyDelete
  7. Kak anies hobi fotographi ya :)

    ReplyDelete
  8. nangis baca blog anies ni.. never ending story pasal tempat menarik kat egypt ni.. betuahnya anies..

    ReplyDelete
  9. Subhanallah... Berasa ingin berkunjung ke sana...

    ReplyDelete
  10. Subhanallah... Berasa ingin berkunjung ke sana...

    ReplyDelete
  11. Tempat yang menarik untuk dikunjungi.. ;)

    ReplyDelete
  12. Masih kukuh dan teguh kubu tu ye..
    cantikkkk.

    ReplyDelete
  13. Subhanallah...betul kata anies...solat itu kekuatan umat Islam...dahulu dan selamanya...

    ReplyDelete
  14. lihat fotonya jadi ingin ke sana :)

    ReplyDelete
  15. rasa teringin nak jejakkan kaki dibumi Mesir..

    ReplyDelete
  16. Antara lokasi yg saya suka melawat bila ke negara orang ialah kota2 lamanya. Secara tak langsung kita dpt menjiwai sejarah sesuatu msykt itu. Dpt juga menghargai keagungan sejarah Islam.
    Menarik perkongsian ni.. saya sgt tertarik.. mmg menarik. Ada rezeki teringin nak ke sana nanti. Thanks sharing Anies.. :)

    ReplyDelete
  17. Salam. Hee seronok jalan-jalan luar negara mesir.

    ReplyDelete
  18. tempat bersejarah yg hingga kini masih terawat ya kak :)

    ReplyDelete
  19. bestnyaaa dapat p sini.. tgk pon xpuas rasa

    ReplyDelete
  20. tak puas tgk sekali je entry2 kak anies ke bumi anbiya' :)

    ReplyDelete
  21. masya allah cantik sungguh laut dia,,

    ReplyDelete
  22. In shaa allah kalau umur panjang.. memang cantik kubu2 kt sana dan harga masuk murah. Nanti dh habis story boleh buat review bajet nj bercuti di sana. Heheh

    ReplyDelete
  23. Takutnya nak naik flight jejauh..
    Kalau ikut hati, mmg teringin nak jalan-jalan ubah angin.

    ReplyDelete
  24. Lubang curah minyak panas?
    Seriau..
    Setuju tentang masjid kecil tu.

    ReplyDelete
  25. bestnya dia dh sampai kat sana..terigin di hatii

    ReplyDelete
  26. perghh kalau dapat pegi bestnyee.. nak pegang je dinding kubu2 yg ade..setiap benda ade cerita dye kan kak anies..

    ReplyDelete
  27. cuaca kat sana nmpk panas terik

    ReplyDelete
  28. selalu gak fikir , camna org zmn tu buat bangunan tanpa teknologi ... rumah baru simpla n menarik lah . geramlak tgk ...

    ReplyDelete
  29. Assalam anies,
    cantik betul pemandangan daru lubang tingkap kubu tu kan3
    tengok teruih rasa sojuk

    ReplyDelete
  30. seni bina dia cantik...seronoknya awk aniss dah sampai sana...

    ReplyDelete
  31. Bestnyaa dapat g.. mcm2 kisah menarik ada

    ReplyDelete
  32. bestnya dapat bercuti melihat kesan-kesan sejarah islam

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆