Bruxelles | Manneken-Pis

11:18 am

✿...السلام عليكم✿

Bersambung dari SINI.

entry hari ni kontot je... gambar pun 3, 4 ketui je sebab mem besar lebih teruja sebenarnya nak snap pasal benda yang ada berdekatan tugu budak kencing ni... nanti anies cerita yek on next entry.

oh, ya! sebenarnya, seingat anies laa... dari zaman sekolah rendah lagi anies dah 'kenal' Manneken-Pis (MP) ni. dulu, masa arwah mak cik masih hidup, dia selalu travel kerana tuntutan kerja. dan bila dia balik, pasti ada souvenir yang dibelikannya dan setiap souvenir tu, pastinya ada gambar2 dan salah satunya Manneken-Pis ni. dan arwah mak cik pun berceritalah gambar ni pasal apa, gambar tu berkaitan dengan apa dan... bla bla bla...

tapi, masa tu kite ni kan kecik lagi. dengar je laa... fahamnya tak... sebab tu, anies sangkakan yang MP ni berada kat negara Belanda. ni mungkin terjadi sebab kompius dengan cerita budak lelaki yang berjaya menyelamatkan Belanda daripada tenggelam menggunakan jarinya tu...

day by day... 'kepercayaan' tu kekal dalam kepala sampai laa suatu hari, barulah anies tahu yang MP ni sebenarnya terletak kat Belgium...

Alhamdulillah, bila dah sampai ke negara Simon Mignolet ni, maka haruslah panjangkan kaki ke MP ni. anies malas nak ceritakan pasal MP ni... tapi korang boleh laa korek2 ceritanya kat SINI ya!

tugu ni 'melekat' kat dinding shop lot. memula ingatkan mende alah ni kat tengah2 junction... rupanya tak...

kalau nak tambah ilmu, silalah baca yek...

tak ada laa besar mana pun tugu ni... nak masuk or nak pegang memang sah2 tak boleh sebab dah berpagar...  depan tugu ni ada kolam kecik. anies tengok ada je yang gatal tangan dok lempar syiling... kalau korang lempar kat kocek anies ni kan lagi berfaedah! 😁😁😁

selpiaq laa seketui agar tak mengigau di malam hari... apakah??

video
dan yang ni, video untuk korang. kalau tengok kat hp okey je... gambar tak laa pecah2... entah kenapa dah masuk blog, kelabu asap laa pulak jadinya...


okey, tu je untuk hari ini. thanks 4 reading. have a great weekend dan... selamat berpuasa!

daaa

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

24 Your Words of Lo♥e

  1. malas lah baca, nak suruh Mignolet ceritakan jelah nanti.haha

    ReplyDelete
  2. BELGIUM DGN KISAHNYA YG MENARIK

    ReplyDelete
  3. Gambar kelabu asap pun cun..ala2 konsep nostalgia gitu

    ReplyDelete
  4. ammvoi sekodeng budak kencing erk., hehe2

    ReplyDelete
  5. kena baca la..akak tak tau sejarah ..hhaha

    ReplyDelete
  6. ermmm nk kena tgk kt hp ler.. tak boleh tgk langsung. ohhh budak ni rupanya. haha
    lg 1 ingat belgium ni sbb coklatnya.

    ReplyDelete
  7. nis mesti xbaca lg entri baling syiling kt budak bogel opsss.. hahaha

    ReplyDelete
  8. Adoi... malu la tengok kelakuan budak kecik tu

    ReplyDelete
  9. femes eaaaaaaaaa budak kecik tengah kencing tu.. hihi

    ReplyDelete
  10. Baca kat sini baru tahu tentang MP tu.. Hehe. Salam Ramadhan Anies...

    ReplyDelete
  11. hehehe, baru taw pasal tugu ni...tpi cerita bdk lelaki yang selamatkan belanda menggunakan jari tu pernah dgr jugak masa kecik dlu....tpi igtkan tu mcm fairytales je...

    ReplyDelete
  12. ok dh tgk video lawanyaaaa view nis 😍😍😍

    ReplyDelete
  13. Saya masuk pakai komputer purba saya, langsung tak nampak bayang video tuh hahah

    ReplyDelete
  14. Gigih saya membaca info pasal statue tu :)

    ReplyDelete
  15. erm.xpernah dgr pula crita psl budak tu..
    huhu..

    ReplyDelete
  16. bilalah eden hazard nak bawak I jalan2 sini..

    ReplyDelete
  17. Aik... budak kecik tu buat apa? Heheheh

    ReplyDelete
  18. Mmg best.. seronok tengok tmpt2 ni

    ReplyDelete
  19. teringat baling syiling dlm tasik toba..

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆