Recipe : nasi lemak hijau + teh tarik kaw2

5:30 am

Sebelum, menceceh panjang, harap yu ols dapat check email masing2 ya. sebabnya, anies dah pun announce penerima GA raya tempohari. so check ya!
okey, sebenarnya nasi lemak hijau ni sama je dengan nasi lemak yang biasa tu.
cuma beza dari segi warna je.
alaa... sesekali tukar taste kan...

macam mana nak buat ni?
okey.. cekidaut!

bahan2:
beras
santan
air perahan daun pandan
pewarna hijau
garam
(kuantiti  / sukatan bahan bergantung kepada orang yang nak makan tu ye!)

cara2 membuat:
basuh beras dan toskan.
masukkan air perahan daun pandan ke dalam periuk bersama2 beras yang sudah dibasuh.
apabila nasi hampir mendidih, masukkan santan yang telah dicampur dengan sedikit pewarna hijau.
masukkan garam. (hati2 jangan sampai termasin pulak nasi tu nanti)
pastikan nasi sentiasa dikacau (menegelakkan tompokan hijau)
selesai ditanak, nasi boleh dihidangkan bersama sambal ikan bilis atau apa2 sahaja yang dirasakan sesuai dengan tekak yu ols, okey!^_^



>>::<<

hah, yang ni orang lelaki pun mesti kena buat.
jangan nak harapkan isteri je ya.
so, untuk mendapatkan teh tarik yang laaaaagi sedap daripada teh tarik mamak, bahan2nya adalah:

serbuk teh (prefer jenama Boh)
daun pandan
susu cair
susu pekat manis

cara membuat:
rebus serbuk teh berserta daun pandan yang siap disimpul.
tapiskan teh ke dalam teko / cawan.
masukkan susu pekat manis dan kacau.
masukkan susu cair dan tariklah tinggi mana yang yu ols mampu ^_^
(p/s pastikan teh lebih pekat daripada susu ye...)


happy cooking!

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

27 Your Words of Lo♥e

  1. Salam Anies,klu umah k.atie....nasi lemak kaler hijau camni,depa tak suker...suka yg kaler biasa jer TP tea tarik tu mmg memikat hati!

    ReplyDelete
  2. salam anies..hijau nampak lain dari biasa, tp lemaknya tetap sama..terbaiklah.

    selamat berpuasa, besday anies ke semalam ?

    ReplyDelete
  3. memb slalu wat nasi lemak hijau tue..
    betoi2.. skali skala tukar selera :)
    sedap tgk tea tue...
    jap nk check email.. adakah nureen org yg bertuah itueww? :)

    ReplyDelete
  4. wahhhh nampak menarik dan tertarik color hijau gitu....

    ReplyDelete
  5. amboi pepagi dah tayang nasi lemak hijau.. kalau anak sy nampak.. mesti dia teruja sebab dia pernah mintak masakkan...

    ReplyDelete
  6. kalau anak2 konpom banyak tanya pasai nasi ni...tapi nampak menyelerakan anies...

    macam tuh yup nak buat tek tarik yang sedap...

    ReplyDelete
  7. nampak menyelerakan...1st time tengok nasik lemak hijau...belum check email...bertuah x ni hihi :)

    ReplyDelete
  8. nasi lemak ijau tu nampak best sgt.eh akak nak buat la nnt...

    ReplyDelete
  9. sedapnya nasi lemak... wane ijau lagi.. smlm makan nasi biru.. = nasi kerabu.. :D

    ReplyDelete
  10. Waa yang teh tarik tu yang best tu, kaw2 punya ni, rebus dengan daun pandan dulu ye, patutlah wangi dan sedap.
    Nasi lemak ni kalau masak untuk berbuka pun best juga kan..

    ReplyDelete
  11. hijauuuu...wahhh tak pernah rasa dan buat lagi nii...

    selalu mkn nasi warna biru jer...

    ReplyDelete
  12. Akak tak pernah buat nasi lemak hijau....nampak sedap sangat....

    ReplyDelete
  13. sama jer ke...hihihi...akak nak check emaillah..kot2 menang...

    ReplyDelete
  14. Wahh nasi lemak kaler ijo.. TQ share resipi.. :)

    ReplyDelete
  15. sedapnye.....nnti nk cubalah. hehe

    ReplyDelete
  16. pandai skrg memasak ye...

    p/s tempahan dah boleh ambil mulai 2.8 ye..hingga 4.8.

    ReplyDelete
  17. aku tak reti mkn nasi lemak ber kaler mcm ni nok...huhu...

    laki aku penggemar teh tarik...tiap2 mlm mesti nak pekena teh tarik binik kesayangan dia neh...hahaha...

    ReplyDelete
  18. oh guna pewarna yer,ingatkan jadi warna tuh sebab guna daun pandan ke...

    ReplyDelete
  19. Amboi..ada masak2 skrg ye.....
    Anies, sorry la akk lmbt bw sehari dua ni. Busy nk balik smnnjung, kemas brg dll.
    Happy belated birthday, yg keberapa eh?

    ReplyDelete
  20. Hijau pun hijaulah asalkan sedap. Memang unik, tak pernah lagi tengok nasi lemak warna hijau.

    ReplyDelete
  21. first time tengok nasi lemak warna hijau.. tapi nampak sedap.. :D

    ReplyDelete
  22. wahhhh,...wrna hijau????menarik dik...lain dari kebiasaaan skitkan?:)

    ReplyDelete
  23. terbaek la first time nasi kaler hijau ;)

    ReplyDelete
  24. nasi lemak tu cuma tambah kaler ijo je kan.

    ko pun sama mcm akak, suka rebus daun teh ngan susu kalau nak minum teh susu. hehehehe..

    kekadang tu milo pun akak wat gitu jugak dik. pekat melekat ko.

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆