Kenduri arwah, tahlil dan doa selamat

2:50 pm

✿...السلام عليكم✿

Entry ringkas je hari ni...

ada kerja sikit... sambil tu sempat lagi BW hahaha...

ni cerita hari Ahad aritu... mama laa... teringin sangat nak buat kenduri katanya... dah lama tak buat. memandangkan cuti panjang dan hampir semua family members balik kampung, makanya... jadilah kenduri yang dihajati sangat2 tu... haha...

macam biasa laa... kenduri kecik je... tak de nyer nak tempah katering bagai... memandangkan semua 'buruh import' (a.k.a kakak2, kakak2 ipar, adik2 perempuan, cucu2 perempuan) ada, so apa lagi... bersingsing lengan laa masak itu ini...

bukan takat lauk untuk kenduri je tau... lauk untuk makan tengah hari pun kena masak juga.... hahaha.... nak buat macam mana... tu laa namanya keluarga besar... kalau dimakannya lauk kenduri, habis orang yang datang tu nanti nak makan apa? kan...

well, ni laa menunya setelah berhempas pulas kat dapur😆😆... sambal belacan, ikan siakap masak lemak cili padi bunga kantan, sayur kobis masak lemak, telur asin dan menu yang tak boleh tinggal kalau ada kenduri kat rumah ni... daging masak asam! oh ya... kuih koci sebagai dessert (dessert laa sangattt

Alhamdulillah... licin licau pinggan. senang hati orang yang kena basuh pinggan mangkuk ni... oh ya... tetamu yang datang sedara mara, jiran terdekat dan orang surau... 

okey... tu je ceritanya... see ya... thanks for reading!

p/s kalau rajin nanti, anies share salah satu resepi kat atas tu ya... kalau rajin laaa...
😕

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

24 Your Words of Lo♥e

  1. InsyAllah 25hb ni MD pun buat kenduri arwah untuk mak mertua MD..

    ReplyDelete
  2. Nak.resepi daging masak asam.yer anies...hihi

    ReplyDelete
  3. Kalau kami masyarakat Jawa, kenduri tahlil biasanya dihidangkan dengan nasi ambeng.
    Nasi ambeng ni kena tengok aje lepas tu bungkus bawak balik.
    Jamuan makan desert aje.

    ReplyDelete
  4. Aduhhh...pepagi tengok gambar lauk pauk tu, memang terliur sangat-sangat wehhh... :)

    ReplyDelete
  5. wahhh telur asin tu sangat2 menggoda. Hehehehe
    Singgah sini.. jemput join my GA :)

    ReplyDelete
  6. hahaha.. kenapa kena ada ayat kalau rajin ? tolonglag rajin... nak daging masak asam tu...

    ReplyDelete
  7. alhamdulillah..cik nor buat knduri jgk tp phone entah kmana..gambar pn xde la..haha

    ReplyDelete
  8. Salam Rabu. Menyinggah bila ada kesempatan hari ini. lama dah g kenduri yang berhidang mcm ni, selalu style buffet je... rindu style cenggini he3

    ReplyDelete
  9. Mereciksnya lauk-lauk tu telan air liur Mrs. A dibuatnya.
    Kalau ada tenaga ramai dan muda-muda belia memang harus digunakan sepenuhnya ngeh!ngeh!ngeh!

    ReplyDelete
  10. mesti meriah dan seronokkan mama dapat bekumpul ramai2 dan bertemu mata bertepuk tampar anak cucu...

    ReplyDelete
  11. sedapnya,..makan ramai2..telur masin tu yang tak tahan tu..

    ReplyDelete
  12. Seronok dan meriah la rumah kalau semua balik... ye dak? Sedapnya menu-menu tu Anies...

    ReplyDelete
  13. salam anies...
    itu untungnya bila keluarga besar...nak buat kenduri senang...ramai tenaga buruhnya :)...daging masak asam...x pernah rasa tu...

    ReplyDelete
  14. Telur masin paling win.. Nyummie. Reen suka ratah kuning telur masin.. Sedap oo.

    ReplyDelete
  15. nak resepi ikan siakap masak lomak please..

    ReplyDelete
  16. first time dengar ikan siakap masak cili api, ni masakan negeri mana ek?

    ReplyDelete
  17. alhamdulillah berjalan dgn lancar tgk lauk pun mcm sedap. hehehe
    kalau family blh mak takda nk masak2 smua katering, blh ayh suka msak sendiri. kekeke tp msak sendiri lebih sedoppp

    ReplyDelete
  18. phew..merecik air liur tahan lapar..

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆