Tasik Qarun @ Al-Fayyoum : bukti Allah SWT Maha Berkuasa

12:00 pm

✿...السلام عليكم✿

"Dan (ingatlah juga peristiwa kebinasaan) Qarun, Firaun dan Haman, sesungguhnya telah datang kepada mereka, Musa dengan segala mukjizat yang jelas sebagai bukti kenabiannya, namun mereka tetap takabur di muka bumi, (akan tetapi mereka) dan mereka tidak melepaskan diri (daripada azab perit yang disediakan oleh Allah)" (Al-Ankabut: 39)

>>::<<

just nak beritahu... perkongsian Jejak Rasul
jalan2 kat Mesir ni, tak ikut turutan tau!
kebanyakan blogger yang pergi jalan2
makan angin ni, anies tengok diorang
prefer buat entry secara day by day 
atau part 1 part 2, part 3... dan seterusnya.

maksudnya, kalau dalam sehari diorang
pergi ke 2-3 tempat, diorang akan
gabungkan sekaligus dalam satu entry.

tapi, anies prefer untuk share kat sini,
place by place. mudah2an dengan
cara ni, kalau yu ols ke Mesir kelak,
yu ols ada laa sikit info untuk ke
tempat2 tersebut.

ada faham adik manis? baiya? master ji?

>>::<<

sebelum menjejakkan kaki di negara yang
penuh bersejarah ni, anies ada buat list 
tempat2 menarik yang bakal dilawati.

almaklum sahajalah, pergi dengan
zero pakej ni, kenalah merancang
selain bertanya kepada mereka yang dah
pernah sampai ke sini. bila tanya
tentang lokasi Tasik Qarun ni, anies ternganga
sekejap. mana taknya... jarak Al-Fayyoum dari 
Kaherah adalah 100++KM! fuuhhh...
lencun ketiak tu kalau nak pergi
dalam sehari.

bila dah sampai sana, kak ngah pun tanya,
"ada nak pergi ke mana2 tak?"
tanpa segan silu anies terus jawab,
"Al-Fayyoum!" kak ngah tersengih je...

lepas tu dia terus contact ustaz
(student Malaysia di Al-Azhar)
untuk guide kami ke Al-Fayyoum...

peta Tasik Qarun pada hari ini. ia terletak di kawasan gurun (warna coklat) tapi kawasan persisirannya amat subur dengan penanaman zaitun, kurma, jagung, etc. (warna hijau). menurut pakar geografi, muka bumi (keluasan) tasik ini sebenarnya lebih besar daripada yang ada sekarang. jika benar, ini bermakna harta yang dimiliki Qarun lebih banyak (besar) daripada harta yang dimiliki billionaire pada hari ini!

baca kisah Qarun, di SINI dan di SINI.

berhenti sekejap di pintu gerbang sempadan Kaherah - Al Fayyoum. FYI, Al-Fayyoum berasal daripada perkataan Alfun = seribu dan Youm = hari. bila digabungkan, ia bermaksud seribu hari.

pintu gerbang ni terletak di tengah padang pasir. ingat lagi tak, dedulu kalau orang tanya, andaikata kau berada kat padang pasir, apa yang kau nak bawa? jawapan anies, nak bawa mama, kereta dan pakwe! ekekeke... tu jawapan tak boleh blah masa kecik2... la ni dah tak boleh pakai daa jawapan tu... not relevant, kata omputih!

pemandangan sepanjang jalan di Al-Fayyoum. rumah2 kat sini kelihatan sederhana je binaannya. tapi dikelilingi pelbagai tanaman seperti kurma, zaitun, sawah padi dan sebagainya. 

sangat2 excited masa ni bila dah menghampiri Tasik Qarun. nampak tak sebelah sana? padang pasir yang gersang dan kontang. tasik ni mempunyai hidupan air tapi tak lah sehebat hidupan air yang terdapat di laut mahupun di sungai. dan satu lagi fakta, ianya merupakan saltwater lake ye!

menurut ustaz, keluasan Tasik Qarun ni adalah 42KM panjang dan 9KM (bahagian paling lebar). then anies tanya, maknanya... harta milik Qarun seluas tasik ni laa yek? ustaz mengangguk...

sebelum sampai ke sini, kak ngah ada beritahu, air dari tasik ni berbau busuk. anies sangkakan ianya berbau busuk disebabkan pencemaran... tapi jawab kak ngah, bukan... ianya mungkin kerana 'dosa2 Qarun' yang ditenggelamkan oleh Allah SWT bersama2 hartanya. Subhanallah! bila dah sampai sini, memang betul kata kak ngah. air tasik ni berbau tapi tak lah sebusuk air longkang.

sebelum beredar... walaupun matahari memancar terik, tapi angin dari Tasik Qarun ni teramat laa sejukkkk... gigil mak nok!


ada sebuah 'harta' milik Qarun yang 
tak ditenggelamkan oleh Allah... 
nak tahu apa dia? 

to be continued...

tazkirah : tunaikanlah zakat. mudah2an kita tidak ditimpa seksaan seperti yang dialami Qarun ini...

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

31 Your Words of Lo♥e

  1. bestnya dah ke Mesir..n good sharing..

    ReplyDelete
  2. luasnya!anies gi sana naik apa?jauh jugaklah, tapi berbaloi kan..tak sabar nak baca sambungan

    ReplyDelete
  3. tq anies dpt kongsi ilmu kt sini.. seluas lautan harta qarun sgguh terkesima.. tpi sygnya redha Allah tu tak dpt.. ya Allah insaf.

    harta bkn sglnyakn..
    teringat ada jer event2 yg kononnya mencari harta karun.. tk releven lgsung...

    ReplyDelete
  4. Katakanlah...tengah2 tengok tu, tiba2 timbul harta, apa nak dibuat agaknya, kan? :)

    ReplyDelete
  5. Subhanallah cantiknya pemandangan ;-)

    ReplyDelete
  6. Bestnya la pergi tempat2 bersejarah macam ni. Banyak yang boleh belajar.

    ReplyDelete
  7. Betapa kayanya Qarun tu kalau tengok pada keluasan tasik tu yer...

    ReplyDelete
  8. masa Anies pi ni cuaca panas terik ke?nampak macam panas terik..

    ReplyDelete
    Replies
    1. matahari je teruk tapi cuaca sejuk (musim sejuk)

      Delete
  9. Subhanallah...Allahuakbar...di kawasan padang pasir pun ada tasik...besar sungguh kuasa Allah kan??

    ReplyDelete
  10. Oh iarnya berbau ye Anies...
    Begitulah bila Allah menghendaki, balasan azabNya sangat pedih.

    ReplyDelete
  11. bestnya jalan2 ronda2 kaherah...tahniah pada ank buah anies yg konvo tu...

    ReplyDelete
  12. wahhh seronoknye kak anies dpt ke sana!
    seluas tasik tu la harta Qarun ye kak?

    ReplyDelete
  13. Pernah tengok kat tv je dulu dlm rancangan jejak Rasul.. bestnya.. Pasti bnyk informasi dpt bila melihat & merasai sendiri pengalaman di sana tu kan.. Thanks sharing Anies.. :)

    ReplyDelete
  14. Seronoknya anies dapat tengok tasik qarun..tasik pun macam damai je..

    ReplyDelete
  15. Penasaran dengan ending ceritanya
    Ditunggu kelanjutannya ya kak :)

    ReplyDelete
  16. klu dpt closeup sawah padi tu ... besar juga tasik tu maka sebanyak iru harta qarun ... baru tahu ni .

    ReplyDelete
  17. wah./. syoknya.. tenang je tengok laut terbentang luas tu

    ReplyDelete
  18. Ya Allah anies.. bestnya!!!!!! tempat dia cantik gila!!! nampak comel anies di tengah2 padang pasir tue.. =D

    ReplyDelete
  19. Assalam anies,
    YaAllah cantek betul tasek tu
    tapi busuk la pulop yer
    kalo dah best berendam kan3
    tapi dalam dak tasik tu????? he3

    ReplyDelete
  20. nice sharing kak anies :) luas betul..hihi

    ReplyDelete
  21. Bau busuk sebab dosa?
    Macamtu ke?
    Kalaulah kita pun busuk sebab dosa...
    Entah macamana lah agaknya..

    ReplyDelete
  22. Banyaknye harta qarun anies tp tak digunakan dgn sewajarnya...^_^

    ReplyDelete
  23. Moga kisah Qarun jadi pelajaran buat kita :)

    ReplyDelete
  24. Subhanalllah.. cantiknyaa.. bestnya dapat melawat bumi anbiya

    ReplyDelete
  25. subhanallah.. cantik awan di sana. nampak seketul-ketul. busuk mcm mana tu anies? air berbau kerana dosa qarun.

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆