Curry puff dough

1:06 pm

Wallaweii... bunyi kemain lagi pada hal doh karipap je! ;-)
saja bikin gempaq!
well hari tu, ada member minta resepi camne nak dapatkan doh (kulit) karipap yang rangup, sedap dan tahan lama.
dia dah naik bosan makan karipap yang kulitnya (doh) macam batu bata.
so terlanjur berkongsi resepi dengan dia, anies share sekali dengan yu ols k!

>>::<<

bahan:

tepung gandum
air garam (jangan terlalu masin)
margerin

cara membuat:

panaskan margerin sampai terbit minyak.
minyak (margerin) dituang ke dalam tepung dan gaulkan.
(gaul jangan guna tangan nanti melecur)
selepas tepung digaul biarkan seketika sehingga tepung sejuk sedikit.
uli tepung bersama-sama dengan air garam sehingga membentuk doh.

kelebihan:

doh yang tidak digunakan boleh disimpan dalam peti sejuk serta mampu bertahan selama tiga minggu.
jika doh tidak dibalut dengan plastik, bahagian luar doh akan sedikit mengeras.
usah bimbang kerana jika diuli semula doh akan kembali lembut.
doh yang sama boleh digunakan untuk karipap sayur (epok-epok)
buat tau! jangan salin resepi je tapi haram tak berasap dapur tu!

google

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

22 Your Words of Lo♥e

  1. buat doh melotop mana resepi intinya laksss...kak aina dah lama tak buat karipap selalu tunjuk2 jer...

    ReplyDelete
  2. uncle beli je lah... lagi senang....

    ReplyDelete
  3. ok teringin pulak karipap mak buat -___-

    ReplyDelete
  4. sdapnya... teringin buat sendiri tapi x terbuat2 lagi.. he..he..
    Khairin... Blomm thn 6 bulan sahaja... :(

    ReplyDelete
  5. mesti pandai wat karipap...
    kte xreti nak kelimm tepi karipap tuh hahaa maluuu jer ^__^

    ReplyDelete
  6. rajinnya..mesti pandai masak & buat kuih ni !!..

    ReplyDelete
  7. tak pandai nak buat karipap lagi....makan pandai

    ReplyDelete
  8. suka mkn karipap tp bab-bab nk uli doh tu yg ai fail *sobs*

    ReplyDelete
  9. kak,,, hari tu ada wat karipap n ikot resepi mcm ni jugak.. kulit dia sedap..,tp inti dia xberapa nak berkenan tekak den. hahaha inti pulak kak share la sikit.yang sepcial2,,kat intenet slalu basic je,rasa pon basic.. hahah

    ReplyDelete
  10. saya pki minyak masal panas je..

    ReplyDelete
  11. penah wat tp rs mcm susah lah, byk bahan nak kn guna... beli yg segera la nampaknye... hehe

    ReplyDelete
  12. Share resipi aje ke? Share lah karipapnya sekali :p

    ReplyDelete
  13. nak sikit boleh ke..kih kih kih

    ReplyDelete
  14. wawah!!!!!!!! kalau karipap, saya tak makan orang lain buat. mak saya buat je saya makan~

    ReplyDelete
  15. boleh suh wife cubo buek nih...:)

    ReplyDelete
  16. baru perasan header baru!hehe. . lapar pulak tgok karipap.boleh cuba lpsni XD

    ReplyDelete
  17. boleh ummi cuba ni, memang duk cari petua karipap yang rangup dan sedap.

    ReplyDelete
  18. sodapnyerr.. nureen x pandai wat karipap tp mmg suka mkn karipap pusing ni

    ReplyDelete
  19. org utara panggil nie karipap pusing klu tak silap sy huhuhhuhhh

    ReplyDelete
  20. oh, aku tak serajin tu...lagipun kami anak beranak kurang gemar mkn karipap, tu yg malas tu...kalau teringin sgt pun, beli je la...

    ReplyDelete
  21. Ni karipap-karipap cinta nih...hehehhe....

    ReplyDelete
  22. @ Jun: yg tunjuk tu la yg plg kelazzzzz hehehe. insya allah nnt sy share kn

    @ gedek: uncle mmg cm tu sy da tau da

    @ adwa: mintak la sket hehe

    @ dalila: tggu angin rajin ye?

    @ cikecah: ala pakai je yg terap nyer acuan lg sng

    @ mama: mmg terlebih pandai sbb tu kena reject masterchef hahaha

    @ qhaifa: bab tu smem pandai...

    @ rina: jgn le cenggitu x berasap dapur nnt

    @ sakdi: insya allah nnt akk share kn

    @ hamizah: okey jg tu janji sedap kn?

    @ masz: uiii advance tu hehehe

    @ sufia: bleh je mai la umah!

    @ arul: byk pon x pe

    @ dhiera: bleh caya ke ni? hehe

    @ papa: boleh jer nnt kasi sket ek

    @ zaty: ala header buruk je ;-) da buat nnt kena kasi sket ni

    @ ummi: silakan..

    @ nureen: blom try blom tau

    @ sahrom: ye seme org pggl nama yg sm

    @ wahida: jwpn plg jujur! ;-)

    @ fadzli: tu movie la hehehe

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆