Ayam halia Bakri

12:01 pm

Bahan-bahan:

ayam (prefer bahagian dada)
halia (lebihkan sedikit)
bawang putih
bawang merah
udang geragau kering
cili kering (siap blend)
kentang (ikut suka)
minyak untuk menumis
garam
sedikit lada sulah
hirisan cili (untuk hiasan)

cara memasak:

tumbuk / blend halia, bawang putih, bawang merah dan udang geragau kering.
selepas ayam dibersihkan, lumur / perap ayam dengan cili (lebih kurang 1/2 jam)
tumis rencah yang ditumbuk / blend sampai naik bau.
masukkan ayam dan tutup.
(kalau nak berkuah, tambahkan sedikit air)
masukkan garam, kentang dan lada sulah.
masak sehingga ayam empuk.
sebelum hidang, hiaskan dengan hirisan cili.


selamat mencuba!

ayam halia Bakri

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

19 Your Words of Lo♥e

  1. wahh..sedap ni.. nak sikit boleh. kih kih kih

    ReplyDelete
  2. sedapnya !!..wah pandai anies masak ya?..nanti mama try resepi ni ya...he2x..

    ReplyDelete
  3. wau.. ade resipi
    bole cube ni huhu ;)

    ReplyDelete
  4. wah wah.. nnt kalu abah beli ayam kite try n gtau jadi sedap ke x ok kak? hahaha

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. nmpk cam sedap..tp nama dia nape Bakri? asal dari Bakri, Muar ke resipi ni atau yg cipta bernama Bakri?

    ReplyDelete
  7. wahhh akak.... nampak sangat menyelerakan...
    nyum nyum... boleh cuba ni :)

    ReplyDelete
  8. yang cipta resepi ni nama bakri ke??

    ReplyDelete
  9. mak aiii...terliur aku di petang yg hujan sejuk ni...

    bakri tu sapa lak?

    ReplyDelete
  10. Kak, tu nama kampung saya ni haa.. Bakri, Muar. Kene trylah mcm ni.. :)

    ReplyDelete
  11. dtng drpd blog ci cuak...
    sedapnya yam yam..

    ReplyDelete
  12. nampak sedap..nak cubalah resipi ni..cara masak pun senang jekan..

    ReplyDelete
  13. @ arul: msk le sdn bhd

    @ runaway: kena msk tu

    @ mama: byk kena belajar lg ni sbnr nyer..

    @ nazirah: mestiiii

    @ cik sakdi; sedap o x bkn tanggungan akk dik hehe

    @ cinnamon: kalu msk sendiri lg sodap!

    @ rina: sbb nama Bakri tu spesel kot? ;-)

    @ latifah: dialu2 kn

    @ hamizah: nnt jgn lupa kem ke sini yek

    @ diana: maybe kot sbb nk tumpang

    @ wahida: perut lapaq ya

    @ adwa: kena msk lg tu

    @ sufia: bgs ler nnt da msk kena hntr ke sini sket

    @ syazwan: mesti la tgk la sapa yg msk

    @ ijah: pasti nyer!

    @ abu: masak ler

    @ ieja: da cuba tu bleh la hntr ke sini

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆