Colours of Aidil Adha 1432H

11:08 am

Nampaknya cerita pasal raya belum habis lagi kan?
kalau yu ols ada ceritanya, anies pun tak mo ketinggalan juga! ;-)
so, sambil layan gambar, baca / dengar cerita anies sekali ya?

kita mulakan dengan bab2 mentedarah okey!
sesuwai dengan title entry, maka haruslah dimulakan dengan makanan yang berwarna-warni.
tak gitu?


kuih kat atas ni dipanggil kuih ku.
salah satu kuih tradisional orang Baba Nyonya.
berinti kelapa + kacang hijau, kuih ni antara kuih paling senang nak buat?
nak resepinya?
nanti anies share kan.


sehari sebelum raya, alhamdulillah dapat juga berpuasa sunat.
nampak jagung kat dapur terus terliur nak buat jemput2.
tengok udang geragau ada dalam peti ais, mmm tak tunggu lama.
terus bancuh tepung dan goreng!



kuih mentalam / seri muka.
tahun ni mama terima tempahan 17 loyang!
berasap mata kami sebab dok dalam asap!
nak resepi ke?


menu wajib: ketupat.
kat rumah opah - ketupat biasa.
kat rumah mama - ketupat lemak.


menu kedua wajib: kuih lopes (batang)
kuih ni masih berbalut / belum dipotong.
digaul dengan kelapa dan disalut dengan air gula melaka.
kalau nak rasa, raya tahun depan datang rumah anies okey!


kari ayam kampung.
best woo!
jarang buat tapi bila sesekali buat, perrghhh tak sedar belasah ketupat sampai 5 biji!


sup tulang lembu.
perrghhh makan panas2 cicah roti!
perrghhhhhh
okey, kita masuk bab lain plak!


bunga / pokok rama-rama.
ada yang tak pernah tengok ke?


pokok belimbing tanah.
sangat sesuai untuk orang yang mengalami batuk.
rebus akarnya dan minum air rebusannya.
memang sedap!


tak tahu apa nama buah ni.
tapi masa kecik dulu anies selalu petik then letakkan kat kuku.
konon-kononnya macam nail polish versi halal serta suci murni gitew..


cer teka? mangga ke betik?
pandai pun!
ni betik dan hanya terdapat kat pokok betik opah anies je hehehe


awie kata menggigil kaki tangannya masa tengok ayam kena sembelih.
mmm hati kecik!


menyiang ayam cuma dua ekor je.
tapi bercerita sampai satu dunia!


kalau mak-mak nyer sibuk bercerita, tang anak-anak pula dok melanguk depan tv.
suasana biasa bila balik kampung...


ala yang ni pun sama juga.
bukan buat kerja pun.
dok melanguk depan lappy.
BW lettew... ;-)
sila ignore background view yang menyakitkan mata itew. 


jom ikut kami berjimba!
sebahagian sepupu anies yang balik kampung raya tahun ni..
tak de mende nak buat kami keluar berjalan-jalan.
ke mana?
scroll lagi!


jarang yu ols dapat tengok anies bergaya 'vogi the vas' macam ni!
hehehe


kami berjalan lagi.
tempat yang dituju belum sampai.


akhirnya...
dah sampai pun tepi laut!
nampak tak pulau kat belakang tu?
hah, tu la Pulau Besar!
pulau kontroversi dengan pemujaan segala bagai!


nak amik pic kunun2 macam pakcik gedek
tapi kureng ensem la pulak!
ops!


empunya blog harus menempelkan diri disini.


Ruhil Izzah pun sibuk juga.
nak tempek pic ni kat FB katanya...


sebelum berjimba dalam air


menjerit-jerit bila main air.
maklumlah air pasang.
kering juga tekak anies dok memekik!
kalau tak memekik nanti jatuh dalam air, sapa yang susah?


anak orang bandar.
bila jumpa laut macam jumpa alien!
tak hingat dunia.


ada yang tak kenal umang-umang?
ni la rupa umang-umang..


misi mencari kulit siput untuk buat buah congkak.
punyalah excited!
macam cari emas.


dah penat berjimba.
tu pun ada yang menangis tak nak balik!


kulit-kulit siput perlu dibasuh dan dijemur.
tak sabar nak main congkak!


kulit-kulit siput yang sesuai dibuat buah congkak.
tahan lasak berbanding guli.


tu saja cerita anies.
SALAM AIDIL ADHA semua!

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

25 Your Words of Lo♥e

  1. Seronok, seronok, seronok,meriah, meriah,meriah , tu yang ummi dapat katakan bila tengok gambar2 anies ni..salam Aidiladha..

    ReplyDelete
  2. Kakcik belum pernah tengok pokok rama-rama dan betik serupa mangga itu. :)

    ReplyDelete
  3. ni nak beraya ke nk picnic? hehe

    selamat hari raya anies...

    ReplyDelete
  4. TENGOK GAMBAR PUN DAH TERASA KEMERIAHANNYA...
    saya ni nama jer balik kampung... tapi bukan the real kampung... kampung saya dekat bandar...
    first time dengar nama kuih KUIH KU..

    ReplyDelete
  5. Meriahnya makanan..raya kat kg mmg best..tambahan klu sepupu2 semua ada

    ReplyDelete
  6. meriahnya, seronok betul...
    bila balik kampung macam2 benda kita nampak..

    kuih ku nampak sedap sangat & bewarna warni

    ReplyDelete
  7. Salam,

    rumah tepi laut rupanya...memang best la...suka Kak Ros tengok kuih yang berwarna warni tu.tak pernah makan pun...nampak sedap ja.

    ReplyDelete
  8. erm,,, kuih lopes mkn ngan kelapa n air gula melaka? x penag tgok

    biasa kat tpt masz (johor) mkn ngan serunding.. nak tgok rupa kuih lopes tu, sama ke ngan yg masz slalu mkn tu..

    ReplyDelete
  9. salam anies..

    first time tgk kue ku tu..mcm kue koci ke rasanyer??kg sy pun dekat ngan laut jgk..siap ada kelong lg..tp jrg pegi..
    tentu seronok n meriah berkumpul ramai2 kat kg kan..tgk gambo2 tu pun dah tahu..

    ReplyDelete
  10. sup tulang tu mmg ohsem sesangat...hehe

    ReplyDelete
  11. SALAM,
    SUKA KUIH SERI MUKA TU. DI PERAK, BAHAGIAN ATASNYA WARNA COKELAT. BILA JUMPA NANTI, BAWALAH KUIH NI !

    ReplyDelete
  12. Wow! seronoknya...kuih ku rasanya belum pernah makan kot haha...

    p/s: maaf,dalam 2 hari lepas modem streamyx buat hal...tak dpt nak ziarah sini..tapi dah ok :) simpan blog ni dlm blogslit...thanks

    ReplyDelete
  13. wah!!bestnya kampung..
    ada pemandangan yang cantik..
    makanan yang sedap2 dan pokok yang bisa buat perut kenyang..
    heheheh

    nanti dah buat entry resepi kuih ku itu sila bagitau akak ye..macam comel je kuih2 tu..hehheh

    ReplyDelete
  14. mak aih....meriah ye. jeles!!!

    ReplyDelete
  15. wah meriah nyer...best...tak mcm sy..raya kat sini jew...;d

    ReplyDelete
  16. wah seronoknya suasana kampung..
    aku suka gila pic pic macam ni..
    mangga ke betik? hahahahahahaha betik la..

    kue tu sedap banggat.. nak rasa, tak pernah rasa lagi.. kat sbh tak de la...

    lawak yang pic tengok tibi tu..aku gelak hahahah

    ReplyDelete
  17. raya sakan..banyaknya menu yg sedap2 kat sini..hu2x..terliur mama..

    ReplyDelete
  18. gila banyak gambar yang sangat ceria kat sini... :)

    aku lebih lama tgok sup tulang lembu tuh...peh!

    ReplyDelete
  19. wah kuih tradisional semuanya..kata nk wat muffin haritu..x jd buat eh?


    seronknya kampung anies dekat dgn pantai..


    mmg vogue lah anies pakai gaya mcm itu..


    kari yam kampung mmg terangkat! sy pon sukaa..


    memula sy ingat mangga tp dh tgk lg sekali yelah betik..pelik betik tu..terkenan buah mangga kut eh hehe


    ruhil izzah..sedaplah nama dia..


    haha..bnyk x komen sy

    ReplyDelete
  20. Sup tulang tu ohsem!


    (Tangan kamu tak cukop panjang nak ambik self portrait tu! Haha)

    ReplyDelete
  21. @ ummi: terima kasih kak umi!

    @ wahida: x tau la sy belasah je hehehe

    @ kakcik: kena dtg kg sy kakcik! br jumpa

    @ azwan: dua2. slmt hr raya

    @ dwaty: terima sih. janji ada kg dwaty. nk resepi nyer ke?

    @ dazzling: betul tu. meriah tu la yg kita nk cari

    @ qhaifa: tu sudah pasti. nnt sy share kn resepi nyer ye

    @ ros: w'salam. tapi jarang gi tepi laut ni. kdg2 je. nnt sy share kn resepi nyer

    @ masz: nnt ada pic sy sertakn.

    @ ieja: yap mcm kuih koci rs nyer. terima kasih.

    @ daddy: betul tu. kena plak panas2 perrrghhh

    @ luah fikiran: insya allah. kalu mama sy rajin sy suruh dia buatkn

    @ duania realiti: nnt sy share kn resepi nyer. thats ok. sy mengerti n memahami. TERIMA KASIH BYK2

    @ DIANA: terima kasih kak. insya allah sy akn serta kn resepi nyer. nk mencari penyepit nyer dulu. nnt br ada kellazzz

    @ dheira: terima kasih!

    @ run away: terima kasih. nnt ry ngan sy nk x?

    @ abu: kalu suka nk amik pic tu pun x pe hehehe. nk rs kueh tu kena la mai kg

    @ mama: kalu terliur mama leh lap sendiri kn hehehehe

    @ qaseh: jgn la sedih2 yank. raya utk hepi

    @ cikpia: salam aidil adha jg

    @ ghost: ooo tau nk mkn je ye

    @ rina: x jd la x ckp ms. blk ptg raya. terima kasih. vogue? hahaha n
    nt mkn kari ayam jemput sy.
    x pe nnt komen lg byk2 sy suke!

    @ gedek: uncle: bab tangan tu sy ngaku waaaaa

    @ dr. ben: terima kasih

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆