Bantu

8:11 am

✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿

Ramai yang ambil kesempatan bila tengok kawan-kawannya berniaga. Ada yang ingat si kawan tu banyak duit/ kaya-raya sampai dia tidak segan silu minta diskaun atau minta percuma atau minta harga lebih murah daripada harga modal yang dikeluarkan.

Anda mungkin tidak tahu atau pura-pura tidak tahu, banyak kos yang perlu ditanggung peniaga. Contohnya, pengusaha restoran yang perlu menyediakan kos sewa premis, gaji pekerja, bil air dan macam-macam lagi. Dan ketahuilah, hari tidak selalu cerah. Ada hari mereka akan rugi disebabkan makanan tidak habis.


Jadi, apa salahnya sebagai kawan atau pembeli kuih-muih di tepi jalan, kita berilah duit lebih kepada mereka dengan niat untuk membantu agar bisnes mereka semakin berkembang / survive. Contohnya, kita beli barang berharga RM4.50. Kita pun hulur not RM5 tapi tidak perlu ambil baki. Niatkan sahaja baki RM0.50 itu sebagai sedekah.

Jadilah 'tangan di atas' untuk rajin membantu, bukan tangan 'di bawah' yang menjatuhkan orang lain tanpa kita sedari.

"Orang berjaya ialah orang yang gembira melihat orang lain berjaya."

Duit yang tidak berkat, walau banyak mana pun kita miliki, kita tidak akan berasa cukup. Hati tidak akan puas mengejar dunia. Dapat sikit nak banyak. Dah dapat banyak, nak lagi banyak. Tapi, duit yang berkat walau sedikit, kita tetap berasa cukup.

p/s sudahkah anda bersedekah hari ini?

artikel diubah suai dari SINI. kredit gambar: SINI.

Kisah Silam Untuk Masa Depan

19 Words of Lo♥e

  1. Betul, duit sedikit takpe, asal berkat.

    ReplyDelete
  2. Betul Anies. Bantuan tu walau sedikit dan itu je yang kita mampu kadang besar maknanya pada seseorang.

    Alhamdulillah sedekah untuk harini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul. sbb kita x tau yg sedikit tulah yg menggembirakan mereka

      Delete
  3. Allahu Akbar! Apa yang tertumpah dalam kereta tu? Sedihnya.... Kita tak tahu susah payah orang berniaga untuk mencari rezeki.

    ReplyDelete
  4. Semoga niat kita beli untuk membantu dan sedekah🌹🌹

    ReplyDelete
  5. bantu bisnis kawan2 dengan jujur n xberkira sangat

    ReplyDelete
  6. Bom dia. Que trabalho para limpar o carro.

    ReplyDelete
  7. saya suka banget kata-katanya, yang mengatakan orang berjaya adalah orang yang gembira melihat orang lain berjaya, be the best

    ReplyDelete
  8. benar sekali kak, tangan di atas itu lebih baik dari pada tangan di bawah

    ReplyDelete
  9. Replies
    1. betul. ada ms diorg mgkn akn bantu kita pula

      Delete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆