LIVERPOOL FC: 2019 / 2020 PREMIER LEAGUE CHAMPIONS

1:53 pm

✿السلام عليكم ورحمة الله وبركاته✿

Sebaik sahaja referee, Stuart Artwell meniupkan wisel tanda tamatnya perlawanan antara Chelsea vs Man. City pagi tadi (pukul 5++ waktu Malaysia), mungkin seluruh penyokong dan peminat LiverpoolFC di seluruh dunia bersorak kegembiraan meraikan kejayaan yang ditunggu-tunggu selama 30 tahun!

what a moment!


ya, 30 tahun menunggu dan memburu gelaran juara bukan suatu tugas yang mudah. perjalanannya penuh berliku dan mencabar buat kelab dari Merseyside ini setelah kali terakhir menjulang mahkota juara pada 1990.

selepas perubahan format baru pada 1992 yakni selepas genap 100 tahun penubuhan kelab ini, Liverpool belum pernah mengecapi gelaran juara meskipun sebelum itu bergelar kelab paling berjaya dalam sejarah bola sepak Inggeris dengan 18 kejuaraan.

pun begitu ia bukan bermakna LFC tak pernah mencuba malah hampir beberapa kali melakukannya. paling diingati sudah tentu pada season 2018/2019 di mana Liverpool hanya dipisahkan 1 point sahaja (97) di belakang juara, Manchester City.

selain season lepas, pasti peminat bola sepak moden mengingati insiden Gerrard's slip dan 'crying Suarez' di mana Liverpool terlepas mahkota juara 2013/2014 kepada Manchester City yang cuma dibezakan 2 points sahaja.

acu bayangkan, kat belakang tu Anfield.... waaarghhhhh

namun sebelum semua insiden ni berlaku, 'skrip' sebagai EPL runners-up pernah berlaku pada season 2002/2002 di mana ketika itu LFC dibimbing oleh Gerard Houllier dan juga pada 2008/2009 di bawah kendalian Rafael Benitez.

dalam tempoh 30 tahun atau sejak 1992, prestasi terburuk LFC pula berlaku pada season 2011/2012 di mana LFC hanya memperoleh 52 points sahaja dan menamatkan saingan di tempat ke 8. sebelum tu, pada season 1998/1999 LFC juga mempamerkan aksi terburuknya dengan memungut 54 points.

berikut, prestasi The Reds sebelum bergelar juara:

8th place (93/94, 11/12, 15/16)
7th place (98/99, 09/10, 12/13)
6th place (92/93, 10/11, 14/15)
5th place (02/03, 04/05)
4th place (99/00, 03/04, 94/95, 96/97, 07/08, 16/17, 17/18)
2nd runners-up (97/98, 06/07, 00/01, 95/96, 05/06)
runners-up (01/02, 08/09, 13/14, 18/19)  

walaupun tak pernah bergelar juara sejak 1990, tu bukan bermakna LFC ketandusan piala. selain EPL, ada beberapa kejohanan domestik, benua dan juga antarabangsa yang disertai The Reds dan membawa pulang piala.

yang paling dikenang The Kops tentulah 2 kali kejuaraan UEFA Champions League (04/05 & 18/19) diikuti gelaran buat pertama kali sebagai juara dunia di FIFA Club World Cup (18/19), juara Europe League Cup (00/01) serta UEFA Supercup. dan catatan kejuaraan domestik pula yang pernah dirangkul LFC adalah League Cup, FA Cup dan Community Shields.

zaman mem besar tak berapa nak kurus sebab masa ni Liverpool mulai 'suram' hahaha

tu baru tentang prestasi dan pencapaian LFC. bila cakap fasal bola sepak dah tentu ramai akan kaitkan dengan pemain, sama ada pemain star atau pemain biasa-biasa.

dalam tempoh 30 tahun, The Reds boleh dikatakan tidak ketandusan pemain hebat. baik pemain yang dilahirkan menerusi Liverpool Academy mahu pun pemain dari luar (import). sekadar menamakan bintang2 yang pernah mencurahkan bakti buat LFC seperti Robbie Fowler, Michael Owen (European Player of The Year 2000/2001), Steven Gerrard, Fernando Torres, Luis Suarez, Phillipe Coutinho dan lain-lain yang membina reputasi cemerlang sebagai pemain LFC sebelum mengecap gelaran juara.

antara pemain2 ini ada yang pernah meraih pencapaian peribadi seperti PFA Player of The Year, PFA Young Player of The Year, Golden Boot etc. meskipun prestasi The Reds 'yo-yo'.

Liverpool memang tak kuat masa ni tapi fans dia macam 👍👍👍👍

selain tu, tak dinafikan kedatangan Jurgen Klopp selepas mengendalikan Borrussia Dortmund banyak mengubah struktur LFC, luar dan dalam, atas padang mahu pun di luar padang... untuk membentuk sebuah pasukan yang benar-benar menepati kriteria sebagai juara.

masa Klopp tiba di Anfield selepas pelantikan sebagai manager, antara kata-kata famous yang diungkapkannya adalah... "beri saya masa dalam tempoh 4 tahun untuk menghadirkan sekurang-kurangnya 1 piala."

tapi lepas 4 1/2 tahun, Klopp bukan sahaja mengotakan janjinya malah menghasilkan lebih daripada tu. benar kata orang, juara tak dibentuk dalam masa singkat. sama juga dengan sesebuah empire suatu ketika dulu. ia takkan berkembang pesat dan dikagumi dunia dalam tempoh semalaman. kalau cakap fasal sumbangan kewangan dan kejuaraan pula, mungkin ramai berpandangan Liverpool takkan mampu melakukannya.

namun,apa yang Klopp lakukan ni takkan tercapai jika bukan datang daripada kerjasama ramai pihak. dari pemilik kelab hingga ke penjaga tiket serta cleaner dan tak lupa para penyokong, peminat (termasuklah haters hahaha), semuanya memainkan peranan penting untuk mendakap impian yang satu ni.

sekarang dah 6. lets talk about 6 babeh!

kalau ikutkan perancangan, kejuaraan ni sepatutnya sudah dijulang pada sekitar Mac yang lalu. berikutan ancaman Covid-19 yang melanda seluruh dunia, maka secara tak langsung semua pihak terkesan dengannya. dalam tempoh tu juga, ada suara-suara sumbang yang mencadangkan agar EPL dihentikan begitu saja. maksudnya untuk season 19/20 ni tak ada pemenang. ko rasa?!!

tapi bila beberapa negara selain England mengambil keputusan untuk tak meneruskan saingan liga mereka dan menobatkan pasukan yang berada di tangga teratas sebagai juara, FA England mula mencari langkah penyelesaian.

keputusan untuk kebaikan bersama diambil meskipun pahit untuk ditelan. bermain tanpa penyokong serta perlu mematuhi SOP yang ketat, LFC perlu akur dan pada masa yang sama mahu menamatkan penantian 30 tahun sebaik mungkin. meneruskan baki 8 perlawanan dan game pertama menentang jiran pada 21 Jun lepas, Everton dilihat 'memaksa' LFC untuk menunggu lagi.

terikat 0-0 dan diikuti kemenangan berganda saingan terdekat, Man. City; benar-benar2 mencabar pendakian kesabaran. sehinggalah game pagi tadi. hanya mengharapkan Chelsea mampu menghulurkan sedikit pertolongan seperti mana mereka pernah lakukan untuk Leicester City pada season 15/16.

tahun ni boleh cium piala lain pulak hahaha

dan... Frank Lampard barangkali 'dapat' mendengar pengharapan menggunung daripada seluruh warga dan penyokong LFC. mereka bermain dengan cemerlang dan memanfaatkan peluang yang ada lebih-lebih lagi ketika Man City bermain dengan 10 pemain.

kedengaran tiupan wisel fulltime bagai melepaskan segala bebanan, air mata, kelegaan dan 1001 perasaan 'terbang' ke udara dengan bebasnya. inilah saat dan detik yang kami tunggu selama ini. inilah perasaan yang menyelubungi diri tatkala gelaran juara berada dalam tangan secara rasminya.

tiada kata yang mampu diungkapkan. hanya lafaz kesyukuran kerana diberi kesempatan untuk menyaksikan dan mengalami sendiri moment indah ini.

untuk manager dan seluruh warga pengurusan LFC, tahniah dan terima kasih atas kerja keras anda selama ini. untuk para pemain, anda berhak untuk gelaran juara ini. untuk penyokong Liverpool FC tak kira di mana kalian berada, korang memang hebat!



penulisan ni sekadar untuk catatan memori di masa hadapan. menandakan ia pernah melalui detik-detik bersejarah yang akan dikenang sampai bila-bila. lets celebrate!

TAHNIAH LIVERPOOL FC! 
JUARA PREMIER LEAGUE 2019/2020
YOU'LL NEVER WALK ALONE

selamanya... The Reds, The Kop & 'Scoucer',
~anies~

Kisah Silam Untuk Masa Depan

86 Words of Lo♥e

  1. Tahniah untuk semua penyokong Liverpool

    ReplyDelete
  2. Tahniah. Hafal betul Anies dengan sejarah Liverpool.

    ReplyDelete
  3. wow u are never walk alone, persaingan papan atas liga inggris terus berlanjut

    ReplyDelete
  4. Wah, Kak Anies termasuk football lovers yak?
    Detail sekali bercerita mengenai sepakbola, hehe :D

    Saya sih kurang mengikuti perkembangan sepakbola, tapi memang mendekati kejuaraan, beberapa orang heboh membahas premier league

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya, zalfaa... sy memang suka bola sepak... ;-)

      Delete
  5. Uy felicidades por tu equipo. Te mando un beso

    ReplyDelete
  6. Waaah fans liverpool tah mbak Anis ini. Keren ih kemarin baru juara setelah 30 tahun menanti yaaa. Congratulation :)

    ReplyDelete
  7. My favourite Liverpool FC <3 I'm so proud. You'll Never Walk Alone! :)

    ReplyDelete
  8. Sungguh luar biasa, terjadi suka dengan olah raga bola
    Saya jadi malu, saya dari dulu entah mengapa kurang begitu dengan olah raga ini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak apa... itu minat masing2... not a big deal

      Delete
  9. tahniah...dah lama xtgk brita sukan sejak mac lalu....hehehe...

    ReplyDelete
  10. perghhhh fans Liverpool rupanya hahaha tahniah kak anies!

    ReplyDelete
  11. Salam Anies...
    Merah tanda berani...

    Akak baru start enjin nak bw..hihi

    ReplyDelete
  12. Semoga banyak penyokong untuk Liverpool dan namanya semakin berjaya.
    Salut, kak 👍

    ReplyDelete
  13. hahaha.... teringat kat cik sal juga,
    antu bola korang.

    suka baca bila sal ulas pasal bola.

    rupanya anies pun kaki bola juga

    ReplyDelete
  14. ni penantian setelah berapa lama ni? hihihi

    ReplyDelete
  15. betul2 30 years ea? lama betul tak pernah menang. and bagusnya semua fan tetap loyal

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya 30 thn... 30 thn tanpa title utama je. tp sepanjang 30 thn ni ada jg mng piala.

      Delete
  16. wahh hebatnyee..tahniah yeee! kawan kita minat gak liverpool ni...

    ReplyDelete
  17. Tahniah buat semua penyokong setia Liverpool 😄

    ReplyDelete
  18. 30 tahun bukan sekejap. Bangga sokong kelab hebat ni. Yang penting fans semua tabah. Bukak je sempadan kita g Anfield. #YNWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. bunyi mcm anfield tu kt belah selatan je😅😅

      Delete
    2. Huhu. Berangan je. Dulu arwah Nazali Noor tu ada, tau jugakla mana nak tumpang. Ni kita tido masjid jelah.

      Delete
    3. rumah abam Mane kan byk bilik kosong hahahahahahahahahahahahahahha

      Delete
  19. salam kenal. done follow sini.

    ReplyDelete
  20. wow...peminat Liverpool

    peminat kipas mati tu

    ReplyDelete
  21. wah pendukung the reds juga ya
    memang penantian panjang
    saya salut si sama pendukungnya yang tetap dukung meski dalam kondisi kurang baik beberapa tahun lalu
    akhirnya tahun ini terwujud ya bisa menang
    selamat YNWA hehe

    ReplyDelete
  22. Fans nya selalu setia
    Seperti saya menyukainya juga

    ReplyDelete
  23. Die hard fan Liverpool ni, tahniahla. Saya tumpang sokong yang menang. Haha..

    ReplyDelete
  24. Wahh terbaiklah.. tahniah buat Liverpool dan semua fans yg ttp menyokong! :)

    ReplyDelete
  25. Masih setia jadi fan liverpool.

    ReplyDelete
  26. Penantian yang panjang, tapi hasilnya itu, memuaskan :D

    ReplyDelete
  27. Nampak keceriaan penyokong Liverpool menyambut kemenangan :)

    ReplyDelete
  28. Luar biasa Cik.. ternyata The Kops mania.

    ~Bang Day

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika club lokal apa Cik? kita cuma tau Selangor FC karena Bambang Pamungkas pernah bermain di sana

      Delete
  29. wah peminat liverpool rupanya. Congrats Liverpool and fans.

    ReplyDelete
  30. Pergh!! Details betul.. Tahniah buat semua penyokong Liverpool..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti! bkn sekadar tin kosong kata org😆

      Delete
  31. Tahniah Liverpool fans. Perjalanan yg jauh & panjang but worth at the end of it!

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆