Ikan siakap masak lemak cili padi bunga kantan

2:48 pm

✿...السلام عليكم✿
Memenuhi permintaan...

bahan-bahan:

bawang putih*
bawang merah*
kunyit hidup*
halia*
serai (ikut suka) *
cili padi (ikut tahap kepedasan yang diingini)*
santan
ikan siakap
bunga kantan (sebaiknya yang kembang tu)
kentang (ikut suka)
garam.

cara memasak:

1. blend semua bahan bertanda *.
2. masukkan santan perahan kedua ke dalam periuk.
3. masukkan bahan yang telah di blend. kacau perlahan.
4. bila sudah mendidih, masukkan kentang.
5. bila kentang hampir empuk, masukkan ikan siakap diikuti bunga kantan.
6. masukkan pati santan dan biarkan mendidih. masukkan garam. (jika warna kuning kunyit kurang 'cerah' tambahkan sedikit serbuk kunyit).
7. hidangkan.

masa kenduri tempoh hari. kami masukkan bunga kantan sebelum kuali diangkat sebab sebelum tu cadangnya nak masukkan belimbing buluh tapi belimbing buluh elek!

selamat memasak!

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

34 Your Words of Lo♥e

  1. dapp nyer ;) tq the resepi
    akak wat kari ngan buat stim jew tabor cili ngan aksesori sekali !

    ReplyDelete
  2. Akak tak pernah lagi rasa masak lemak letak bunga kantan anies, mungkin lain kali boleh cuba :)

    ReplyDelete
  3. Fuhhhhh! Kena datang bawak mangkuk jumpa tuan rumah nih! 😆😋😊

    ReplyDelete
  4. tak pernah makan lagi masak lemak dengan bunga kantan.. sob ! abah tak suka bunga kantan.. kunk, kalau masak mesti abah tak makan...

    ReplyDelete
  5. Masak lemak fev akak ni...
    Letak bunga kantan...lg sedapkn anies

    ReplyDelete
  6. Wow weee siap ada resepi, boleh cuba nanti (kalau rajin) hehe

    ReplyDelete
  7. sedapnya bunga kantan tu..
    aromanya
    menyegat

    ReplyDelete
  8. sedapnya ikan siakap masak gini selalu tu msk steambot je

    ReplyDelete
  9. Salam singgah sini Anies...sedapnya

    ReplyDelete
  10. fuhhh! favorite i nie..nanti datang boleh tlg ajar x.. ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh2 nnt sediakan bahan n sy singging lengan je nnt ;-)

      Delete
  11. salam..
    yaya singgh tghri kat sini...
    adei..sedap tu ikan siakap..
    pndainyerrr masakkk ^_^

    ReplyDelete
  12. aku pun tak pernah rasa masak lemak buh bunga kantan...mcm nak try la lps ni...

    ReplyDelete
  13. sedapnya nampak... tak pernah lagi buat gulai letak bunga kantan... nanti boleh try...

    ReplyDelete
  14. sedap ja nampak...meh sepinggan hehe

    ReplyDelete
  15. amboi sedap nya...ada belimbing buluh mesti lagi terangkat...

    ReplyDelete
  16. mksh infonya Mbak Anies mau saya kasih Resep dr Mbak Anies ke Istri Saya hehe

    Izin Share Link ya mbak Anies risalah madina

    ReplyDelete
  17. wah...memenuhi permintaan siapa lah tu agaknya.....

    ReplyDelete
  18. biasa ikan siakap kita masak
    stim&goreng tepung tu pun makan
    kat luar...
    sedapnya bau bunga kantan..

    ReplyDelete
  19. Masak lemak kuning pekat mereciks! habis.
    Ini macam masakan orang Negeri Sembilan yo!

    ReplyDelete
  20. rajinnya memasak, saya ni ntah bilalah nak rajin huhu

    ReplyDelete
  21. first time e'in dgr ikan siakap masak lemak cili padi.. huhu

    ReplyDelete
  22. Klu buh kantan rasa ape ye klu buh belimbing besi fuhhh sedap betul,kecur air liur ni...;-)

    ReplyDelete
  23. salam cik anies...
    yaya singgah melawat kat sini lagi...
    ^_^

    ReplyDelete
  24. wahh.xpernah try siakap masak mcm ni melainkan masak 3 rasa or masak stim.hehe.kena cuba la.tukar seleras sikit.hehe

    ReplyDelete
  25. perghhh memang suka masak lemak tp tak pernah guna ikan siakap lg. boleh try !
    asam keping pun boleh jd ganti asam belimbing ;)

    ReplyDelete
  26. sedapnyaa! betul buh belimbing buloh sedappp

    ReplyDelete
  27. salam singgah sini..wahh sedapnya

    ReplyDelete
  28. Wowwwww......nampak sedap eh..

    ReplyDelete
  29. Fuh mesti rasa meletop pop pop...😋😋

    ReplyDelete
  30. boleh cuba buat ni.. tp belimbing buluh mcm susah jer nak cari..

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆