Berurusan dengan manusia

11:20 am

✿...السلام عليكم✿

Bila berniaga, kita berurusan dengan manusia.
Bila bekerja, kita berurusan dengan manusia.
Bila berkahwin, kita berurusan dengan manusia,
Bila beranak, kita berurusan dengan manusia.
Bila berkeluarga, kita berurusan dengan ibu bapa dan mertua.
Bila mati, manusia akan uruskan kita.

Dan bila di mahsyar nanti, urusan kita tertangguh dek kerana manusia. Nauzubillahi min zalik!

Pendek kata, semua urusan ada kaitan dengan manusia.

Sebenarnya, urusan kita dengan manusia bukanlah sekadar luaran mereka tetapi ia adalah berkaitan dengan emosi dan psikologi atau cara mereka berfikir.

Jika kita boleh mendalami apa yang mereka rasa dan apa yang mereka fikir, ia akan lebih mudah untuk berurusan dengan mereka.

Tetapi sebenarnya ia bermula daripada bagaimana kita berurusan dengan apa yang kita fikir dan apa yang kita rasa.




Yang Ni Pun Best Juga Taw!

20 Your Words of Lo♥e

  1. Begitulah manusia. Rambut sama hitam, hati lain2. Susah nak manage tuh.. :(

    ReplyDelete
  2. Jemput jawab 10 soalan dari Meeya Techik :)

    http://akutechikmolek.blogspot.my/2015/11/tag-by-leya-yeolly-10-questions.html

    ReplyDelete
  3. nice sharing..hehe..bukan mudah nak berurusan dengan manusia yang mempunyai pelbagai jenis emosi nih..huuhu

    ReplyDelete
  4. urusan kita sesama manusia berlangsung selagi kita di atas dunia Allah ini.

    ReplyDelete
  5. dari lahir hingga menginggal nanti ... memang berusan dengan manusia ajer :)

    ReplyDelete
  6. berurusan dengan manusia sebaik2nya di dunia...mudah2an Allah beri ganjarannya di akhirat

    ReplyDelete
  7. semua akan dihitung
    walau pun sekadar terdetik di dalam hati

    ReplyDelete
  8. Semoga dipermudahkan segala urusan.
    Mrs. A tag Anies segmen jom ........ ;-)

    ReplyDelete
  9. Nice sharing, manusia yg jenis bawah tempurung camne ye....

    ReplyDelete
  10. Berurusan dgn mnusia kt kaunter ..hihi

    ReplyDelete
  11. Sampai mati urusan kita dibawa yer...

    ReplyDelete
  12. kadang2 bila brurusan dgn org yg bnyk songeh noh sakit hati jer rasa.. tapi kan Ahlam selalu penang ayat nih... jika mudahkan urusan org, inshaAllah Allah akan mudahkan segala urusan kita...

    ReplyDelete
  13. betul tu..mudahan smua urusan kt sesama mnusia dipermudahkan n x dibawa ke sana

    ReplyDelete
  14. semuga di permudahkan segala urusan kita sesama manusia..

    ReplyDelete
  15. Manusia dan emosi tak dapat dipisahkan.. berusaha untuk menjaga hati semua orang walau realirinya hati sendiri terluka.. dosa dengan Allah boleh minta ampun pada Allah.. tapi dosa dengan manusia boleh menyebabkan kita menuju ke neraka..

    ReplyDelete
  16. moga di permudahkan urusan kita semua

    ReplyDelete
  17. Nice sharing anies semoga dipermudahkan urusan

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆