Kaya. Miskin.

11:30 am

✿...السلام عليكم✿

Ada orang cakap

Orang kaya ni sombong
Orang kaya ni berlagak
Orang kaya ni suka menunjuk2
Orang kaya ni boleh laa cakap itu cakap ini sebab diorang berduit
Orang kaya ni kedekut
Orang kaya ni makan rasuah...
Orang kaya ni tak nak kawan dengan orang miskin
Orang kaya ni tak pandang orang miskin
Orang kaya ni macam2 dia nak buat, semua benda nak di conquer
Orang kaya ni tak heran nak belajar benda2 cikai macam repair dapur

Tapi orang yang cakap ni tak sedar
Mungkin juga tak nampak dan tak tahu bahawa

Ramai je orang yang tak kaya ni SOMBONG!
Ramai je orang yang tak kaya ni BERLAGAK!
Ramai je orang yang tak kaya ni SUKA MENUNJUK2!
Ramai je orang yang tak kaya ni boleh cakap itu ini tapi POKET KERING!
Ramai je orang yang tak kaya ni KEDEKUT!
Ramai je orang yang tak kaya ni MAKAN RASUAH!
Ramai je orang yang tak kaya ni TAK NAK KAWAN dengan orang miskin!
Ramai je orang yang tak kaya ni PINGGIRKAN orang miskin!
Ramai je orang yang tak kaya ni, segalanya dia nak buat, semua benda dia nak di conquer tapi CUMA CAKAP2 JE! (habuk pun tarak)
Ramai je orang yang tak kaya ni tak heran nak belajar benda2 cikai padahal sebenarnya mereka MALAS!

Manusia ni dilahirkan sama je.
Tak ada yang dilahirkan dari langit terus turun ke bumi.
Semua proses kejadiannya berlaku dalam perut seorang wanita, bukan perut lelaki.

Tapi, manusia tak dilahirkan miskin atau kaya.
Yang menjadikannya miskin atau kaya adalah dirinya sendiri.

Dan yang membezakannya miskin dan kaya adalah USAHA!
Dan usaha itu bergantung sejauh mana pendirian dan istiqamahnya!
Jika kukuh, kuat pendirian dan istiqamahnya, maka kayalah dia.
Jika rapuh, goyah pendirian dan istiqamahnya, maka miskinlah dia.


Yang Ni Pun Best Juga Taw!

11 Your Words of Lo♥e

  1. SIKAP BAIK DAN BURUK TU ADA PADA SEMUA KITA TAK KIRA SIAPA SBB KITA BUKAN INSAN SEMPURNA PUN..XBAIK MENILAI ORG NI

    ReplyDelete
  2. Tak semua orang tu sama perangainya yer Anies...

    Terima kasih tudung aj tu dah sampai, nanti Zumal buat entrinya yer ^-^

    ReplyDelete
  3. Indeed... dis is so much true anies...

    Sebenarnya ...manusia ni mmg suka mengata n tak puas hati kat orang lain... no matter what...
    Kannnn

    ReplyDelete
  4. Yang penting, menjaga akhlak.
    Cermin juga diri sebelum memberikan persepsi buruk pada orang lain.

    ReplyDelete
  5. setuju! sebab semuanya pangkal hati sendiri

    ReplyDelete
  6. depa selalu tonton TV dok tayang cerita orang kaya lagu tu, anies..
    dah set dalam minda, huhu..

    p/s lenkali habaq kat kak anim no kalau dah lalu dkat2 sekolah..tak kisahlah cuti ke dak, huhu

    ReplyDelete
  7. orang-orang yang suka pikir macam tu ... jiwa kacau tak senang tengok orang kaya agaknya :p

    ReplyDelete
  8. Fuh deep!.. tapi setuju sangat2 la..sbb tue la ada pepatah cermin diri dulu sblm nak tengok or mengata keburukan orang lain..heee =D

    ReplyDelete
  9. sng cerita muhasabah diri sdri lagi elok kot....

    ReplyDelete
  10. tak semua org kaya mcm tu.. kadang2 yg biasa pon ada je perangai pelik2. terpulang pd individu :)

    ReplyDelete
  11. tak semestinya kaya negatif begitu kan.. tak elok menilai orang dari segi luaran begitu..

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆