Ikmal - ikhlas

12:00 pm

✿...السلام عليكم✿

Ikmal, boleh tak awak duduk diam-diam?

Kesabaran aku mula teruji sebaik sahaja berdiri di hadapan kelas. Budak lelaki yang berusia 9 tahun dan bernama Ikmal itu tersengih-sengih melihat aku. Aku cuba membesarkan mata sebagai tanda amaran, tetapi tiada sedikit pun riak bersalah di wajahnya. Aku duduk sebentar sebelum mengeluarkan alat tulis dari dalam beg. Bila aku mendongak

Nak ke mana tu, Ikmal?
Tandas, cikgu!
Duduk! arahku.

Ikmal seolah tidak peduli dengan suaraku yang mula meninggi itu. Dan dalam sekelip mata, dia sudah berlari ke tandas.

Aku hanya mampu menggeleng. Itulah perangai anak murid aku yang sememangnya sudah famous dalam kalangan guru di sekolah aku. Tak makan saman, degil, pemalas dan 1001 perangai yang sentiasa menyakitkan hati guru. Tidak kurang juga, Ikmal suka mengusik rakan-rakannya. Sampai kami, guru-guru di sekolah itu kehabisan ikhtiar untuk merawat murid yang bernama Ikmal itu. Belum lagi disebut pasal kerja rumah. Ada sahaja alasan yang diberikannya. Penghabisannya, kami biarkan sahaja. Kata orang, malas dah nak cakap. Kalau cakap pun macam tu juga.

Suatu hari, seperti biasa, aku akan sampai awal dan memakirkan kereta di hadapan kantin. Tiba-tiba

Cikgu!

Laungan dari jauh itu memeranjatkan aku. Aku mencari-cari si pemanggil.

Cikgu!

Aku ternampak susuk badan seseorang yang amat dikenali dan sedang berlari-lari menuju ke arahku.

Nah! Untuk cikgu!

Aku kaget seketika. Memandangnya tidak berkelip.

Selamat Hari Guru, cikgu! ucapnya dengan riak yang penuh keikhlasan sambil menghulurkan hadiah yang berbalut dengan kertas minyak.

Tapi, belum sempat aku hendak mengucapkan terima kasih kepadanya, dia sudah berlari meninggalkanku.

Di pejabat, aku tidak menunggu lama untuk membuka hadiah itu. Sebuah mug berwarna putih dan sehelai kertas terlipat di dalamnya. Lantas aku membuka lalu membaca tulisan yang ditulis dengan pensil itu


16 Mei 2015 - Selamat Hari Guru 

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

27 Your Words of Lo♥e

  1. kadang2 budak yang buat msalah nih diorg just nak perhatian...huhuhu sebak lak baca huhuhu

    ReplyDelete
  2. menarik cerita sempena hari guru besok anies :-)

    ReplyDelete
  3. Nukilan Ana Muslim ker
    selamat hri guru..utk guru2 semua

    ReplyDelete
  4. Tulisan ini menyambut hari guru di malaysia ya kak :)
    Selamat hari guru ya

    ReplyDelete
  5. salam. hee sejahat2 semalas2 ikmal pun ingat hari guru gak, .selamat hari guru, cikgu anies ;p

    p/s. anak lanang sy pun birthday sama dgn hari guru., nnti sy updet ;D

    ReplyDelete
  6. huhu...sweet dan sebak...

    ReplyDelete
  7. Guru pelita hidup.. nakal mana pun kita, tanpa guru tidak akan ada kehidupan.. Selamat Hari Guru buat semua guru.. :)

    ReplyDelete
  8. Bila baca, rasa sayu pulak. kenapa ya?
    Agaknya budak2 nampak aje nakal, tapi hati dia mulia.

    ReplyDelete
  9. kisah benar ke?
    sedihlah pulok..
    teringat cerita dlm buku Sehijau Warna Daun; bertajuk Hadiah Hari Guru. :'(

    mungkin ikmal ni problem di rumah. jadi terbawa2 ke sekolah. hurm..

    ReplyDelete
  10. ala...anakmurid yg degil tu la yg ingat hari guru kan

    ReplyDelete
  11. Saban hari guru berhadapan dengan 1001 ragam pelajarnya... walaupun begitu, itulah keindahan sebagai seorang pendidik... Selamat Hari Guru buat semua guru Malaysia...

    ReplyDelete
  12. Saban hari guru berhadapan dengan 1001 ragam pelajarnya... walaupun begitu, itulah keindahan sebagai seorang pendidik... Selamat Hari Guru buat semua guru Malaysia...

    ReplyDelete
  13. Jangan disangka...anak murid sedegil ikmal tak mampu mengenang jasa...
    Jasa guru yang mendidiknya....

    Selamat Hari Guru...

    ReplyDelete
  14. hari guru sinonim dgn hadiah . saya pun dah tak ingat ada ke idak beri hadiah pd guru ...

    ReplyDelete
  15. Aduh camana tu...pasni nk syg ke nk benci...hee...selamat ari guru...selamat membina ilmu menyempurnakan akhlak...

    ReplyDelete
  16. Touching! Anak cili seperti Ikmal lah yg akan selalu suprise kan kita :)

    ReplyDelete
  17. selamat hari guru...anak2 yg nakal zahirnya baik juga hatinya...pendekatan guru perlu bijak.

    ReplyDelete
  18. selamat hari guru kepada semua guru di malaysia ...

    ReplyDelete
  19. selamat hari guru...ini dari kisah sebenar ka?

    ReplyDelete
  20. budak nakal ni sbnrnye ada sesuatu.
    ikmal yg nakal x lupa hari guru :)

    ReplyDelete
  21. Selamat hari guru.... Nakal sebab nak kan perhatian tu anies, kalau di jaga elok2 inshaa Allah boleh dibentuk....;-)

    ReplyDelete
  22. Assalam anies,
    waaaaaaa
    boleh buat filem ceghita ni
    emo sat
    sob3

    ReplyDelete
  23. adus cerita nyaaa.. huurm.. bikin hatiku tersentap seketika..

    ReplyDelete
  24. buat sesiapa yang bergelar guru.. tabah menjadi pengajar buat anak bangsa :)

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆