Bedak wangi jadi bedak busuk?

10:15 am

...السلام عليكم

Zaman sekolah dulu, memang suka pakai bedak wangi.
harum semerbak je bila nak ke sekolah.
almaklumlah masa tu tak pandai lagi nak pakai minyak wangi.
nak sembur sana, nak sembur sini.

kalau ada pun, minyak atar yang orang bawa balik dari haji / umrah tu.
tapi, anies tak suka pakai sebab cepat pening.
lagi satu, cikgu mesti akan 'naik angin' kalau ada sesiapa yang pakai minyak atar ni.

okey, berbalik kepada cerita bedak wangi ni.
time belajar dulu, kalau tak habis sebotol memang tak sah.
bukan takat muka je...
habis baju dan tudung sekolah turut jadi mangsa.
cuma kain je tak ditepek sebab nanti warna biru dah jadi bertompok2 putih.
nampak sangat la kann...
yang kita ni memang hantu bedak wangi.

tu tak kira yang ditabur di atas surat cinta?
jeng jeng jeng...

tapi la ni...
perangai dah berubah.
dah insaf.
dah tak pakai lagi bedak wangi ni.

sebaliknya, dah jadi alergik.
bukan sebab terlalu wangi.
tapi sebab bau wangi tu dah bertukar menjadi masam+tengik+nak muntah ya amat!
terutama bila ada yang memakainya hingga ke petang / malam.

memula dulu memang tak perasan.
tapi bila dah lama2...
hidung ni jadi tak tahan.
puas fikir, kenapa jadi macam ni ek?
kenapa bedak wangi dah jadi bedak busuk?

rupa-rupanya...
bila sesuatu bahan kimia yang keluar dari badan (peluh) bercampur dengan bendasing (bedak wangi) maka akan terhasilkan bau yang sangat2 kurang menyenangkan.
dan yu ols pun sedia maklum bahawa bau peluh kita ni bukanlah wangi sangat kannn...
(tak percaya? sila cium ketiak suami / isteri anda sekarang juga!)

berbeza dengan minyak wangi.
ianya bersifat bendalir yang akan mengering untuk tempoh yang singkat.
tidak seperti bedak (serbuk).
ianya akan melekat pada permukaan kulit untuk tempoh yang lama.

jika tidak dikesat / dihilangkan, maka ianya akan kekal di atas permukaan kulit dan seterusnya akan 'bergabung' dengan peluh yang akhirnya menghasilkan bau yang __________ (isi lah sendiri).

ni cuma pandangan anies je.
tak rujuk pun kepada mana2 buku teks Sains / Biologi / Kimia / Fizik / Alam & Manusia.
ianya berkaitan dengan pengalaman.
kalau betul... maka betullah.
kalau salah... harap sangat diperbetulkan.

*sekadar hiasan*

pandangan yu ols pula, macam mana?
jom share!

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

24 Your Words of Lo♥e

  1. Budak-budak dulu mana pandai pakai minyak wangi macam budak-budak sekarang. Memang bedak la jadi mangsa untuk mewangikan diri. Hehe

    ReplyDelete
  2. singgahan pertama makcik, salam kenal, saya uddah jadi followers makcik

    ReplyDelete
  3. paling tak suka letak talcum powder kat badan ke kat muka ke..sebab bila berpeluh.. toing toing..memang sejak sekolah pun tak suka pakai..

    tapi kan dulu pakai bedak hibka. kasi ketiak tak bau. tapi sekarang dah tak jumpa pun bedak tu.hahaha

    ReplyDelete
  4. ha'ah lah.. baru terfikir pa yg anies cakap. sebab saya bukan pemakai bedak wangi/minyak wangi yg tegar..

    ReplyDelete
  5. hehe..betul sangat2 tu Anies, kalau dari pagi sampai ke petang pakai bedak wangi, memang pening kita terhidunya( ada ter tu ye, sebab tak sengaja hidu), bak kata shuib sepahtu, pening arr, pening arr, hehe..:)

    ReplyDelete
  6. hihihi sy rasa btl jgk sbb tu x pakai bedak kat ketiak dah.. tp sy pakaikan kat anak..

    ReplyDelete
  7. hahahaha tapi kesian bedak.sbb dia dipersalahkan.

    ReplyDelete
  8. Fav akak tu cium ketiak suami sendirik...ahahaaa...

    ReplyDelete
  9. dulu org pun xtau gak..lanih hati2 bila beli wangian..nnt lain pulak baunyer..hihih..

    ReplyDelete
  10. ironis bedak wangi menjadi busuk

    hehehehe

    ReplyDelete
  11. ye ke anies..ni aje yg ada dlm rumah akak..anak2 pakai wangi baunya..

    tapi yg islamik tu ada bhn kimia juga ke..nak suruh adibah tlong tgok ni..kut2 ada unsur kimia yg pelik namanya..

    anies pakai je ubat ketiak yg mmg tak ada unsur bau..natural..

    ReplyDelete
  12. zaman sekolah dulu siap bungkus dlm tisu lagi..waktu lepas rehat bolehlah di sapu ke muka..hehe..

    nasib anak anak kzu tak buat cam ibunya buat dulu..

    ReplyDelete
  13. berapa banyakler tu letak kat surat cinta tu... ha.. ha... teringat gak masa dulu ni...
    anak akak suruh berbedak kat mukapun punyalah payah...

    ReplyDelete
  14. ammvoiii surat chenta ghituu., ehHHee

    ReplyDelete
  15. aiza tak suka pakai bedak.. minyak wangi aiza suka.. lagi satu wajib pakai deodoran.. hehe..

    ReplyDelete
  16. salam Anie..pengalaman dulu2 tu....dulu2 mana kita mampu nak beli minyak wangi cam skrg.Pakai la bedak wangi tu...hihi

    ReplyDelete
  17. PM pergi kerja skrg sapu bedak Mifz jer kat badan...hehe

    ReplyDelete
  18. wahhh hebatt banget bisa naik anginn hehee

    ReplyDelete
  19. Maksudnya bedak yg di pakai tercampur farfum ya,mizz :)

    ReplyDelete
  20. Kulit muka kakpb tak boleh sapu dgn bedak wangi la Anies, ngada2 betul kan? Dia nak bedak compact yg harga puluh2 hengget tu...hehe. Kalau tabur bedak wangi, muka jadi gatal2 mengenyam. Tapi masa budak2 bedak nilah yg kita bedal. Busuk ke tak, budak2 mana tau? Janji ada.

    ReplyDelete
  21. nina sokong anies sbb skrg dh xpakai bedak. bila petang bau pelik. lebih baik pakai parfume.

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. betul tuu. kalau pakai bedak lagi2 powder, badan cepat berbau. huhu

    NinaAz

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆