Purim

10:45 am

Purim merupakan salah satu perayaan yang diraikan oleh orang Yahudi pada setiap tahun.
pada tahun ini, Purim telah diraikan pada 8 Mac 2012 dan pada tahun hadapan akan diraikan pada 24 Februari 2013.
Purim diraikan sempena memperingati bangsa Yahudi yang terselamat daripada penghapusan (etnik) yang diketuai Haman.

dikatakan bahawa kisah tentang Purim dikhabarkan melalui Bible Esther.
nama Esther diambil seorang wanita Yahudi yang cantik dan tinggal di Persia.
Esther dibesarkan oleh sepupunya yang bernama Mordecai.
Ketika meningkat dewasa, Esther telah diambil oleh Ahasuerus (Raja Parsia) untuk menjadi sebahagian daripada 'harem' nya.
tanpa diduga, Ahasuerus jatuh cinta dengan Esther dan akhirnya dilantik sebagai permaisuri.
Ahasuerus tidak mengetahui bahawa Esther merupakan seorang Yahudi kerana Mordecai menghalangnya berbuat sedemikian (memberitahu tentang bangsanya).

Ahasuerus mempunyai seorang penasihat bernama Haman.
Haman seorang yang sombong dan amat membenci Mordecai kerana keengganan Mordecai tunduk kepadanya.
Haman, dalam diam mengatur rancangan untuk menghancurkan orang Yahudi.
Haman juga telah menghasut raja Parsi dengan mengatakan bangsa Yahudi merupakan sebuah bangsa yang ingkar dan tidak mendatangkan apa-apa faedah kepada negara.
raja Parsi termakan hasutan tersebut dan mengarahkan Haman agar menghapuskan semua bangsa Yahudi di seluruh Parsi.

di pihak yang lain, Mordecai telah memujuk Esther agar meminta raja supaya menarik balik arahannya.
Esther enggan berbuat sedemikian kerana dia bimbang kedudukannya akan terancam.
namun setelah dipujuk, Esther bersetuju dan dia telah berpuasa selama 3 hari sebagai persediaannya untuk mengadap raja Parsi.
ketika bertemu dengan raja, Esther mengatakan sebenarnya Haman telah berkomplot untuk menjatuhkan raja.
raja menjadi berang selepas mendengar kata-kata Esther.
baginda terus mengeluarkan arahan agar Haman ditangkap.
Haman akhirnya dihukum gantung sampai mati manakala Esther pula dianggap sebagai 'hero' kerana berjaya menyelamatkan orang Yahudi.

berbalik kepada Purim, perayaan ini disambut pada hari ke-14 dalam bulan Adar yang biasanya jatuh pada bulan Mac.
tarikh 14 haribulan Adar diambil sempena Haman mengeluarkan arahan untuk menghapuskan bangsa Yahudi.
apabila berlakunya tahun lompat, Adar akan 'mempunyai dua bulan' dan Purim akan disambut pada bulan Adar yang kedua dan ianya mesti dilakukan sebulan sebelum berlakunya 'Passover'.

perkataan Purim bermaksud banyak dan ianya merujuk kepada loteri yang digunakan oleh Haman sebelum melakukan upacara pembunuhan beramai-ramai.
perayaan Purim akan diteruskan dengan berpuasa setengah hari sebagai memperingati usaha Esther yang berpuasa sebelum menemui raja Parsi.

sepanjang perayaan Purim ini, orang Yahudi digalakkan untuk minum, makan dan berpesta ria. 
menurut kitab Taurat, orang Yahudi harus minum sampai mabuk sehingga dia tidak dapat membezakan antara 'cursed be Haman' dan 'blesses be Mordecai'.
selain minum sampai mabuk, orang Yahudi digalakkan untuk memberi makanan dan minuman yang dianggap sebagai amal kebajikan.
amal kebajikan ini dipanggil Shalach Manos yang bermaksud sending out portions.

perayaan ini diraikan oleh semua bangsa Yahudi tidak kira sama ada Yahudi Ortodoks atau Yahudi Zionis.
cuma yang berbeza adalah cara mereka meraikannya.

berikut gambar2 ketika berlangsungnya Purim.
(jangan kasi anak2 anda tengok tau!)





















(teks dipetik dan diubahsuai melalui sumber ini)
(gambar diperoleh daripada sumber ini)

Yang Ni Pun Best Juga Taw!

41 Your Words of Lo♥e

  1. eeeeuuuuwwwww!!!!scary & disgustingkn..uhuhuhu!!!mmg laknatullah..

    ReplyDelete
  2. Hanya Spider man saja masih kekal Macho.....

    Hidup Spiderman

    ReplyDelete
  3. thanx..info best..
    sdh termaktub dlm al-Quran, yahudi merupakan bangsa yg ingkar..

    ReplyDelete
  4. Salam KhaiRin,

    Inilah manusia2 yang paling bodoh sekali...

    ReplyDelete
  5. memang dilaknat Allah Yahudi nih...

    ReplyDelete
  6. patut pun yahudi dilaknat ALLAH..perangai sume x senonoh...
    thanx 4 sharing ye...sblm ni x pernah dgr pasal purim ni...

    ReplyDelete
  7. sampai camtu sekali diorang berpesta..

    ReplyDelete
  8. assalam anies..serius..acik takut..tengok gambar2 ni..

    ReplyDelete
  9. keh keh ni ler orang kata yahudi mabok minum todi!

    ReplyDelete
  10. teruk betul perangai~

    purim ni tak silap dalam bahasa sanskrit maksudnya salah satu jenis herba jugak. kalau tak silap la~

    ReplyDelete
  11. wah bagusnya info ni..gigih aku baca.. ntah hape hape yahudi ni.. apesal pesen rambut diorng mcm tu.. buruk beno..hahahaha

    ReplyDelete
  12. eeeeee sampai macam tu sekali...huhuh

    ReplyDelete
  13. hhmm thanks for the info...boleh buat kajian lebih mendalam.

    ReplyDelete
  14. yahudi laknatullah!

    good info anies!

    ReplyDelete
  15. hahahaaaa
    ada spiderman standby kot ...

    ReplyDelete
  16. tak penah tau pasal purim sebelum ni.Yahudi laknatullah

    ReplyDelete
  17. gud info!! sbb aku tak pernah tau pun sebelum ni pasal perayaan bodoh dorang ni...

    yahudi tetap yahudi...mereka tetap akan digelar bangsa yg mungkar..

    benci dorang sampai akhir hayat...

    ReplyDelete
  18. ishh...tak tau nk komen apa ni...satu macam je perayaan diorg ni

    ReplyDelete
  19. geli tgk gambar tu. pelik je perayaan dorang. yahudi laknatullah!

    ReplyDelete
  20. Ish! geli dan gerun tengok gambar2 ni..

    ReplyDelete
  21. Ish3!..apa yg bestnya tu? mcm org tak siuman je pon..

    ReplyDelete
  22. nice info kak! :)
    but very weird kan?

    ReplyDelete
  23. bngsa yang kejam..yahudi laknatullah

    ReplyDelete
  24. semacam kan rupa orang2 yahudi ni.. scary..

    ReplyDelete
  25. tak nampak mcam perayaan pun.. mcm pesta yahudi mabuk ada la..

    ReplyDelete
  26. Islam tetap terbaik...nak raikan ape pun tak pernah tunggang langgang mcm ni

    ReplyDelete
  27. menyambut perayaan sampai mabuk.hodoh dan bodoh aje ghupanya..

    ReplyDelete
  28. thanks atas info ni..ehem teruknya perangai yahudi tu..hu2x..

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆