"Ikut cara yahudi? ya, sebab tu anak aku terer!"

3:19 am

*Ben Stiller
*Adam Sandler
*Steven Spielberg
*Dick Channey
*Henry Kissinger
*Karl Marx
*Mark Zuckerberg
*Albert Einstein
*Michael Bloomberg

sekadar menyebut beberapa kerat org yahudi yg pemes, yg kaya bagai nak rak, yg genius, etc. bagi yg tak tahu dan nak tahu:

* 90% syarikat terkemuka di dunia dikuasai yahudi (Starbuck, FB, Warner Music, Levis, etc)
* 70%  Nobel Prize winners are jewish (Einstein, David Gross, etc)
* 67% billionaire dunia terdiri daripada yahudi (Howard Schultz, George Soros, Michael Dell, etc)  
* 80% dunia ni, dari pelbagai bidang dikuasai yahudi.

terkejut? tergamam? tak pecaya? anda bleh tanya sama uncle google & aunty wiki. tapi tulah, hakikat yg harus kita  terima dan telan. then timbul 1 soalan, kenapa org yahudi ni pandai, genius, terer dan gempak? anda nak tahu apa sebabnya?

1. bila dapat tahu dirinya mengandung,wanita yahudi akan kerap menyanyi dan bermain piano, selain menyelesaikan masalah2 matematik bersama-sama suami sampai saat dia bersalin. org yahudi percaya, cara ini dapat melatih otak anak yang bakal lahir dan kelak akan menjadi seorg yg genius.

2. sejak awal mengandung, wanita akan mengambil badam, susu dan kurma setiap hari. utk lunch, depa makan roti dan ikan tanpa kepala serta salad yg digaul dgn badam dan pelbagai jenis kekacang. org yahudi percaya, ikan sangat baik utk perkembangan otak manakala kepala ikan mengandungi kimia yg boleh merosakkan perkembangan otak anak dlm kandungan.

3. adat org yahudi bagi pompuan pregnant ialah mereka wajib mengambil pil minyak ikan sepanjang proses mengandung.

4. dlm hidangan makanan org yahudi, daging dan ikan tak boleh dok semeja. sebabnya combination ikan dan daging tak elok utk kesihatan dalaman. tapi badam dan sayur-sayuran: yes! mesti! tiap-tiap hari!

5. org yahudi akan memulakan hidangan mereka dgn buah-buahan (dessert). tak kira sarapan, lunch or dinner. mereka percaya, memulakan hari dgn makanan yg berkarbohidrat boleh menyebabkan rasa mengantuk dan payah utk menerima pelajaran di sekolah.

6. merokok adalah taboo bagi org yahudi. kalau anda nak merokok, jgn buat dlm rumah or depan diorang. kalu buat sure kena tendangan penalti. kenapa? mereka tak mahu keturunan mereka terdiri daripada golongan cacat otak akibat daripada nakotin yg terkandung dlm rokok serta asapnya.

7. di  tadika, anak-anak dikawal terutama dari segi pemakanannya. pil minyak ikan wajib diambil selain badam.

8. sejak kecil, anak-anak yahudi sudah mahir bertutur dengan 3 bahasa. bahasa ibunda mereka, arabic dan english.

9. anak-anak diasuh bermain alat music terutama piano dan violin. melalui pembacaan nota-nota music, aktiviti ini dapat menggoncang / stimulate (macam senaman otak) otak anak-anak.

10. di sekolah, anak-anak berusia 6-12 tahun didedahkan dgn matematik berkonsepkan perniagaan dan sains selain diajar menembak, berlari dan  memanah. semua ni utk memberi fokus kepada otak sebelum berkhidmat dgn negara.

11. masuk sekolah menengah, anak-anak yahudi digalakkan membuat rekacipta (eksperimen sains) dan produk. kebanyakkannya related dengan engineering, senjata dan perubatan. idea drpd eksperimen tu (walaupun mengarut) akan dibawa ke politeknik or universiti!

12. fakulti perniagaan adalah antara fakulti yg sering diberi keutamaan. di tahun akhir, pelajar digalakkan membuat satu projek dan projek tersebut mesti dapat membuat keuntungan sehingga US1 juta! mereka tak perlu risau sebab banyak syarikat dan corporate yahudi bersedia utk sponsor diorang. contoh, mcm student fakulti fesyen di Universiti Israel. fesyen jeans levis kebanyakkan direka oleh mereka!

13. pernah tengok macam mana org yahudi beribadah? salah satunya mereka akan menggoyangkan kepala. mengapa? mereka percaya cara itu dapat mengaktifkan otak dan menambahkan oksigen di kepala.

entry ni dipetik dan digubah drpd emel hasil kajian tentang kebijaksanaan yahudi yg dilakukan oleh Dr. Stephen Carr Leon. sekarang kita dah tahu mengapa bangsa yahudi ni merupakan salah satu bangsa yg berjaya. anies percaya bangsa kita juga boleh berjaya jika kita ikut cara mereka 'membuat / melahirkan manusia genius'. sebenarnya apa yg mereka amalkan tu, semuanya telah nabi sebutkan. tapi kita ni degil, ego, bodoh sombong dan berlagak pandai. so, benda yg baik yg ditunjukkan oleh yahudi ni, tak salah utk kita ikut. yg jahat, yg tak baik tu.. tinggalkanlah.

google

utk ibu ayah, bakal ibu ayah: semoga anda beroleh manfaat drpd entry ni. Insya-Allah. 

Kisah Silam Untuk Masa Depan

12 Words of Lo♥e

  1. insyaAllah..kita amalkn apa yg baik

    ReplyDelete
  2. betul tu, sumer yg baik itu boleh kita pelajari..

    tapi cuma kita kena ingat 1 jer..
    Ada yg Allah lalaikan manusia itu dengan syurga dunia, hingga mereka lupa syurga akhirat..
    bersyukur kita lahir sebagai islam, andai kita tdk terpilih utk nikmati syurga dunia, berdoa, beramal ler utk syurga akhirat..
    tapi sebaik2nya...
    carilah harta seperti kita akan hidup 1000thun lagi, dan carilah redha Allah, dan beramal, dan ingat mati seperti kita akan mati esoknya..amin..

    ReplyDelete
  3. tidak diakui mereka mmg bijak..namun dalam al quran pun penah menyatakan golongan ini mmg pandai dan bijak namun penuh dengan muslihat..bijak boleh,tapi muslihat dan kepura2an tidak usahla jadi ikutan..insyallah ugama kita mampu menjadi yang terbaik dalam ikutan..amin

    ReplyDelete
  4. menjawab pertanyaan pd PuisiPakwi.blogspot

    "kopipes" dibenarkan...tq

    ReplyDelete
  5. ada baca ni dulu. kalau benda tu baik dan tak salah disisi islam, pe salahnya kita ikut dak?

    ReplyDelete
  6. Salam Kak Anies

    Part daging dan ikan tu dalam Islam pun ada kan? tapi kita tetap belasah je makan sume.
    Perkara yg baik, rasanya tak salah je kita ikut.

    ReplyDelete
  7. yg baik kita amik,, yg x elok kita tggl kn.. as long as itu adalah ilmu (yg baik)... pe salahnya kita ikutkan?

    ReplyDelete
  8. kebanyakan petua ni memang ada dalam al-quran. diorang mengamalkan semua dalam kitab taurat, cuma mereka tidak percaya kitab al-quran je. diorang sembeih, berpuasa dan lln lagi.. bab makan ikan n daging tu mmg ada. tu kan amalan rasullah. yg makan badam n segala kekacang tu pon ade tercatat dalam kitab... kalo lihat petua2 ni kebanyakan ada dalam al-quran dan hadith.. kita je yang rajin atau malas tuk explore... =)

    ReplyDelete
  9. haha... dasytny kena tendangan penalti tros...
    kt mesia rilek je kn perokok2 tegar ni nk menghembus merata2.... kena wat law enforcement ni.. brg sapa yg kne tempias hembusan rokok layak memberikn satu sepakan penalti buat penghembus itu... ok x? ok x? haha...;p

    ReplyDelete
  10. serius amalan dorang tu hampir semua sunnah yang nabi galakkan

    ReplyDelete
  11. Orang yahudi nie bila di perhatikan dia orang lebih mengamalkan amalan yang di anjurkan Islam... Contohnya, Yahudi yang membuat rokok, tapi mereka nie tak merokok, golongan yang kuat dengan ajaran mereka laa...

    ReplyDelete

☆*✲゚*。(((´♡‿♡`+)))。*゚✲*☆

yea yea...
mekacih korang!
nanti anies BW ya!
mungkin lewat BW..
tapi yang PASTI,
anies tetap akan
TERJAH blog korang!

☆*・゜゚・*\(^O^)/*・゜゚・*☆